Zaobserwować można stały wzrost zainteresowania pracodawców stosowaniem szeroko pojętego monitoringu pracowników, zarówno w dużych, jak i w małych firmach. Szefowie sięgają po różne formy tego typu kontroli, jak np. monitoring wizyjny, kontrola skrzynek e-mail podwładnych bądź wykonywanych przez nich połączeń telefonicznych. Coraz bardziej popularny staje się również monitoring aktywności załogi w mediach społecznościowych.
Decydując się na wprowadzenie w firmie określonych typów monitoringu, pracodawcy kierują się różnymi powodami. Jedni uzasadniają to względami bezpieczeństwa, inni zmierzają do wszechstronnej kontroli jakości pracy świadczonej przez zatrudnionych. Niewątpliwie nieustanny rozwój technologii umożliwiającej takie działania, przy jednoczesnym spadku jej kosztów, wpływa na coraz powszechniejsze stosowanie monitoringu w firmach. W praktyce pracodawcy nie zawsze zdają sobie jednak sprawę, że taka kontrola ma swoje granice. Nie pomaga tu brak odpowiedniej regulacji tego zagadnienia.