Oto siedem innowacji, które już teraz zaczynają zmieniać oblicze biznesu.
1. Z technologią na czasie
Każde przedsiębiorstwo – zarówno produkcyjne, jak i świadczące usługi – musi być na czasie z technologią. W czasach czwartej rewolucji przemysłowej możliwości Internetu i związane z nim: automatyzacja, analiza danych czy Internet rzeczy (Internet of Things) są głównymi obszarami, na których powinno koncentrować się każde przedsiębiorstwo w myśleniu o swojej przyszłości. Analiza Big Data, czyli ogromnych ilości danych, pozwala chociażby na niespotykaną dotąd personalizację usług i towarów, co już dzisiaj na dużą skalę zaczyna być wykorzystywane w marketingu. Na przykład norweska firma Thin Film Electronics ASA opracowała inteligentne etykiety, zaopatrzone w specjalne sensory wykorzystujące komunikację krótkozasięgową. Służą one do informowania klienta o świeżości danego produktu i spełnianiu przez niego standardów żywieniowych. Rozwój w tym obszarze pozwoli automatycznie dostosowywać przekaz reklamowy do zachowania czy nawet humoru konsumentów. Apple w zeszłym roku wykupiło startup Emotient, który dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji opracował technologię pozwalającą na rozpoznawanie wyrazu twarzy i tym samym nastroju człowieka. W ten sposób można badać reakcje konsumenta na poszczególne produkty i marki a potem wykorzystać tę wiedzę w reklamie. Przyszłość będzie zdominowana przez aplikacje, sensory i coraz bardziej zaawansowane gadżety. Wdrożenie ich do swojego biznesu w ciągu najbliższych 10 lat jest niezbędne, jeśli chcemy żeby firma dobrze prosperowała.
2. Ekologia przyszłości
Zrównoważony i ekologiczny sposób prowadzenia biznesu będzie jedynym, który zagwarantuje w przyszłości sukces. Po pierwsze, większość rozwiązań, które narażają środowisko na szwank, będzie coraz droższa i wyżej opodatkowana przez rządy i organizacje międzynarodowe. Po drugie, konsumenci już dziś podczas zakupów zaczynają się kierować tym, jaki wpływ na środowisko naturalne ma dany produkt. Widać to np. w działaniach sieci odzieżowych, które inwestują w bawełnę z recyklingu i ekologicznych upraw, jest to również coraz silniejszy trend w motoryzacji. Po trzecie, zielone technologie są często bardziej wydajne nie tylko w „zielonych" aspektach. Elektryczny samochód marki Tesla do 100 km/h przyśpiesza w 2,28 sek., co czyni go jednym z najlepszych na świecie w tej kategorii. Nie ma już odwrotu od ekologicznego stylu życia i prowadzenia biznesu. Kto się nie przystosuje, ten wypadnie z rynku.
3. Rewolucja w zarządzaniu
Chociaż całkowity brak hierarchii i szefostwa to mit, to jednak na przestrzeni lat najprawdopodobniej ulegnie zmianie kultura organizacyjna obecna w dzisiejszych przedsiębiorstwach. Warto zauważyć, że funkcjonujący coraz częściej rynek pracownika automatycznie wypiera stare kultury organizacyjne, w których twardą ręką rządzi kilkuosobowy zarząd. Coraz częściej spotyka się organizacje pozbawione sztywnej hierarchii – ma to miejsce nawet w największych organizacjach. Valve Corporation, amerykańska firma produkująca gry komputerowe i zatrudniająca ok. 400 osób, działa na zasadach zarządzania samodzielnego. Każdy z pracowników indywidualnie dobiera sobie zadania. Poza tym układ wyposażenia w przestrzeni biurowej pozwala na przesuwanie biurek, aby można siedzieć obok osób, z którymi akurat pracuje się nad projektem.
4. Cele krótkoterminowe i ich szybsze efekty
Przyszłością efektywnego biznesu jest zmiana organizacji czasu pracy poprzez zmianę celów długoterminowych na krótkoterminowe (a nawet bardzo krótkoterminowe). Biorąc pod uwagę automatyzację pracy, możliwość wykonania danego zadania znacznie się skróci. Ponadto założenie celu dziennego lub godzinowego pozwoli zwiększyć efektywność działań dążących do konkretnego wyniku. Praca przyjmie charakter zadaniowy lub projektowy. Pracownicy będą brać udział w kilku projektach na raz, będą zmienić grupy zadaniowe, a zespół będzie tworzony na potrzeby wykonania konkretnego zadania. Grono naszych współpracowników będzie więc zmienne, a dynamika pracy większa.
5. Kondycja pracowników
Fizyczne i psychiczne samopoczucie pracownika bezpośrednio przekłada się na jego pracę. W perspektywie kilkudziesięciu lat najprawdopodobniej nastąpi poważny progres w kwestii rozwiązań mających na celu zadbanie o stan zdrowia pracowników. Będzie to następstwo nie tylko zmian technologicznych, ale również zmian demograficznych i starzenia się społeczeństw. Ten problem dotyczy również Polski. Dane GUS-u wskazują na to, że polskie społeczeństwo od lat się starzeje. Od początku lat 90. średni wiek Polaków wzrósł o 7 lat. Rekreacyjne karty benefitowe dla pracowników, mini siłownie w biurze, prysznice dla rowerzystów czy pokój masażu relaksacyjnego są dzisiaj normą w wielu firmach, a ten trend tylko będzie się pogłębiał. To pracownicy tworzą firmę, dlatego warto zainwestować w ich zdrowie i dobre samopoczucie. To inwestycja, która się zwróci.
6. Praca na odległość
Praca zdalna stanie się popularnym modelem pracy w wielu zawodach. Będzie się to wiązało ze wszystkimi poprzednimi punktami – rozwojem technologii, umożliwiającej komunikację na odległość, troską o środowisko (zmniejszanie emisji zanieczyszczeń np. pochodzących z transportu), troską o zdrowie pracownika oraz zmianami w zarządzaniu firmą i modelu pracy. Dzięki upowszechnieniu pracy zdalnej firmy zaoszczędzą na kosztach stałych ponoszonych na wynajem powierzchni biurowych. Według raportu ConnectSolutions 77 proc. pracowników deklaruje większą produktywność podczas pracy z domu. Wzrosną zatem jednocześnie efektywność i satysfakcja pracowników, którzy zaoszczędzą czas na dojazd do biura, a zyskają go na obiad z rodziną czy spacer z psem.
7. Dynamiczna elastyczność
Już dziś konkurencyjność i pozycja rynkowa większości przedsiębiorstw jest uzależniona od umiejętności przystosowywania się do zmieniających się trendów. Ale w przyszłości tempo zmian będzie dynamicznie wzrastać. Wraz z dalszym rozwojem technologii ciągle będą pojawiać się nowe rozwiązania, a ich implementacja przełoży się na wynik finansowy firmy. Gotowość do natychmiastowego reagowania na zmiany w środowisku branżowym będzie musiała być większa niż dotąd, w innym przypadku zanim zdąży się wprowadzić innowację w firmie, będzie ona passé. Jeśli przedsiebiorca nie będzie stale zdobywać branżowej wiedzy i na bieżąco zapoznawać się z nowościami i innowacjami, prześcignie go konkurencja.
—Alain Kaj prezes spółek Pegasus Solutions oraz Inventage Polska