Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem dyrektywy 2014/54/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie środków ułatwiających korzystanie z praw przyznanych pracownikom w kontekście swobodnego przepływu pracowników.
Nowela nakłada na Państwową Inspekcję Pracy nowe obowiązki dotyczące udzielania porad pracownikom z innych państw Unii Europejskiej w sprawach dostępu do przywilejów socjalnych i podatkowych, członkostwa w związkach zawodowych; dostępu do zasobów mieszkaniowych, dostępu do kształcenia, nauki zawodu i szkolnictwa zawodowego dla dzieci, a także pomocy udzielanej przez urzędy pracy. Inspektorzy będą mogli w tym celu zasięgać informacji w wybranych urzędach o udzielanych przez nie świadczeniach.
Nowe obowiązki to duże wyzwanie dla inspektorów pracy, ponieważ nowela nie rozstrzyga, w jakim języku powinni oni udzielać tych wyjaśnień, a także czy mają obowiązek zapewnić tłumaczy osobom nieposługującym się językiem polskim.
Etap legislacyjny: skierowany do Sejmu