Wykonawcy, aby wziąć udział w przetargu, musieli wykazać się doświadczeniem w podobnych zleceniach.
Zamawiający wymagał, by wykazali także, że wykonali to wcześniejsze zamówienia należycie. Wykonawca, który wygrał przetarg, przedstawił jako dowód należytego wykonania faktury i przelewy zapłaty wskazanych w nich kwot. Jeden z przedsiębiorców biorących udział w zamówieniu zakwestionował takie dowody w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta przyznała mu rację. Uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu wezwanie do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie usługi
„Można rozważać, czy zapłata jest dowodem na należyte wykonanie, ale również można takiej okoliczności zaprzeczać jako dowodowi na należyte wykonanie umowy" – uznała Izba.
Jednoznacznie na podstawie dowodu zapłaty nie można wnioskować, że wykonawca należycie wykonał usługę, ponieważ w ocenie Izby jest to tylko uprawdopodobnienie, że skoro zamawiający zapłacił, to znaczy, ze usługę odebrał i nie ma do niej jakichkolwiek zastrzeżeń – podkreśliła Izba w uzasadnieniu do orzeczenia.
Jej zdaniem nie stanowi to wprost dowodu, że usługę wykonano należycie. KIO przywołała przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r., które wymagają jednoznacznego oświadczenia zamawiającego o należytym wykonaniu zamówienia.
„Takim dowodem nie są dokumenty uprawdopodobniające należyte wykonanie usługi, to jest protokoły zdawczo-odbiorcze. Nawet jeżeli protokoły te przewidują wystawienie faktury, które są następnie uregulowane nawet w pełnej wysokości. Tak jak miało to miejsce w niniejszej sprawie" – podkreślała Izba w uzasadnieniu.
W tej sprawie w żadnym z dokumentów nie było postanowienia o należytym wykonaniu usługi przez inwestora.
Co więc może być takim dowodem? Każdy dokument, w którym znajdzie się potwierdzenie należytego wykonania usługi. Mógłby to być zarówno protokół zdawczo-odbiorczy, jak i przelew, gdyby zawierały oświadczenie zamawiającego, że przedmiot zamówienia został wykonany należycie.
sygnatura akt: KIO 2257/15