Kwestię terminu likwidacji szkody zgłoszonej z ubezpieczenia dobrowolnego oraz obowiązkowego określają odpowiednio art. 817 kodeksu cywilnego oraz art. 14 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

W przypadku ubezpieczenia dobrowolnego czas na likwidację szkody wynosi 30 dni. Gdyby jednak wyjaśnienie w tym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe (np. z uwagi na niekompletną dokumentację), świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, tj. od daty wpływu ostatniego dokumentu istotnego w sprawie. Jednak bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien wypłacić w terminie 30-dniowym (jeżeli na podstawie zgromadzonej dokumentacji możliwe jest przyjęcie odpowiedzialności za szkodę w tym terminie).

Podobne terminy obowiązują przy likwidacji szkody zgłoszonej z ubezpieczenia obowiązkowego, jednak termin likwidacji nie może przekroczyć 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. Bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien także wypłacić w terminie 30-dniowym.

Przykład

Szkoda została zgłoszona 1 stycznia 2015 r. Po upływie ustawowego 30-dniowego terminu na likwidację szkody, tj. 30 stycznia 2015 r., ubezpieczyciel pisemnie poinformował poszkodowanego o brakach w dokumentacji, które zostały uzupełnione 10 lutego 2015 r. (data wpływu do ubezpieczyciela). Zakład ubezpieczeń ma zatem 14 dni na analizę dokumentacji. Decyzję w sprawie musi wydać do 24 lutego 2015 r.

Autorka jest specjalistą ds. likwidacji szkód, ICA Dalfi sp. z o.o. sp.k.