Katalog sprzętu objętego stawką zero proc. nie obejmuje zatem:

- licencji (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r., IBPP2/443- 386/14/WN),

- pakietów biurowych czy oprogramowania antywirusowego (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13-2/AP).

Dostawa oprogramowania nie może być zatem objęta stawką VAT w wysokości zero proc. na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Gdy wchodzą w skład zestawu

Wyjątek stanowi tu oprogramowanie niezbędne do funkcjonowania sprzętu wymienionego w załączniku nr 8. Przykładem mogą być dostarczane razem z zestawem komputerowym stacjonarnym systemy operacyjne OEM (oprogramowanie systemowe, które jest integralną częścią stacjonarnego zestawu komputerowego) korzystające z preferencyjnej stawki podatku w wysokości zero proc. zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 października 2012 r., ILPP2/443- 704/12-4/MN; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 lutego 2011 r., ILPP2/443-1810/10-3/ AK).

Organy podatkowe przyjmują, że w skład zestawu komputera stacjonarnego wchodzi oprogramowanie niezbędne do zapewnienia gotowości zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania. Gotowość zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funk- Uwaga na oprogramowanie cjonowania oznacza gotowość (możliwość) do wprowadzenia do takiego zestawu oprogramowania wymaganego indywidualnymi potrzebami konkretnego użytkownika, bez którego zestaw komputera stacjonarnego jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Oprogramowanie – służące tylko konkretnemu użytkownikowi (uwzględnia potrzeby tego konkretnego użytkownika) – bez którego zestaw komputera stacjonarnego i tak jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania, nie tworzy zestawu komputera stacjonarnego. Nie tworzy zestawu komputera stacjonarnego także takie oprogramowanie, z którego użytkownik może korzystać tylko wtedy, gdy dysponuje zestawem komputera stacjonarnego gotowym do prawidłowego funkcjonowania. To oznacza, że nie każde oprogramowanie tworzy zestaw komputera stacjonarnego (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443- 549/13-2/AP; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 maja 2013 r., ILPP1/443-96/13-4/HW).

Uwaga! Oprogramowanie operacyjne stanowiące integralną część komputera przenośnego, np. laptopa, nie korzysta z preferencyjnej stawki VAT, tak jak i dostawa tego komputera przenośnego (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13-2/AP).

Udzielenie licencji ze zwolnieniem

Udzielanie licencji na program komputerowy bez pobrania należności na rzecz placówek oświatowych korzysta ze zwolnienia z VAT. Zwalnia się od podatku udzielanie licencji lub upoważnienie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego – w odniesieniu do programu komputerowego – bez pobrania należności na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 13 ustawy o VAT). Przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 13 ustawy o VAT, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo- wychowawcze (zob. art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

KIEDY KONIECZNA JEST KOREKTA FAKTURY

Jak wskazała Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 7 listopada 2013 r. (ITPP2/443-820/13/EB):

- jeżeli na dzień wystawienia faktury dokumentującej dostawę sprzętu komputerowego na rzecz placówki oświatowej podatnik nie posiadał zaświadczenia wraz ze stosownym zamówieniem, o którym mowa w art. 86 ust. 14 ustawy o VAT, to nie jest uprawniony do zastosowania zerowej stawki VAT, gdyż nie został spełniony warunek, o którym mowa w tym przepisie,

- dla możliwości zastosowania zerowej stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT istotne znaczenie ma data faktycznego otrzymania przez podatnika zamówienia, o którym mowa w art. 86 ust. 14 ustawy o VAT, a nie data wydania go przez właściwy organ nadzorujący placówkę oświatową,

- otrzymanie ww. zamówienia w terminie późniejszym uprawnia podatnika do wystawienia faktury korygującej i zastosowania zerowej stawki VAT dla tej dostawy, jeżeli jej przedmiotem jest/będzie sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Prawo do zastosowania preferencyjnej zerowej stawki VAT w przypadku dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, dla placówek oświatowych uzależnione jest od posiadania przez sprzedawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Organy podatkowe przyznają jednak, że omawiane przepisy nie wskazują, że określone w nich warunki muszą być spełnione już w momencie zrealizowania dostawy, a więc w przypadku późniejszego otrzymania tego zaświadczenia podatnik ma prawo do zastosowania stawki zero proc. w drodze korekty faktury w miesiącu otrzymania zaświadczenia (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r., IBPP2/443- 386/14/WN; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 8 czerwca 2012 r., IBPP2/443-237/12/WN; interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 lutego 2012 r., ITPP1/443- 1646/11/TS; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 maja 2010 r., ILPP2/443-268/10-2/EN). Tryb dokonywania korekty podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej in minus jest uregulowany w art. 29a ust. 13–16 ustawy o VAT.