Odpowiedzialność eksportera za utratę ładunku

Eksporter, przejmując prawo i obowiązek zorganizowania przewozu ładunku, może także przejąć ryzyko jego utraty lub uszkodzenia albo uzgodnić z kontrahentem, że przechodzi ona na niego już z chwilą wydania towaru przewoźnikowi.

Publikacja: 26.07.2019 06:50

Odpowiedzialność eksportera za utratę ładunku

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Wykorzystując gotowe reguły handlowe w zakresie warunków dostawy towarów, kontrahenci mają szeroki wachlarz możliwości podzielenia się w tym zakresie tzw. gestią transportową i ubezpieczeniową. Ta pierwsza oznacza prawo i obowiązek zorganizowania przewozu ładunku do wyznaczonego miejsca docelowego. To znaczy, że strona, która tę gestię posiada musi wynająć odpowiedniego przewoźnika, ustalić z nim warunki przewozu, dostarczyć mu towar, wreszcie pokryć koszty załadunku (przeładunku – jeżeli byłby konieczny) i transportu do uzgodnionego z kontrahentem miejsca. Za obowiązkami idą uprawnienia. To ta strona decyduje bowiem, z jakiego przewoźnika skorzystać i jaką drogę przewozu wybrać (jeżeli oczywiście istnieje w tym zakresie możliwość wyboru, biorąc pod uwagę rodzaj ładunku i miejsce dostawy).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Weszła w życie ustawa zawierająca pierwszy pakiet rozwiązań deregulacyjnych
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama