Odpowiedzialność eksportera za utratę ładunku

Eksporter, przejmując prawo i obowiązek zorganizowania przewozu ładunku, może także przejąć ryzyko jego utraty lub uszkodzenia albo uzgodnić z kontrahentem, że przechodzi ona na niego już z chwilą wydania towaru przewoźnikowi.

Publikacja: 26.07.2019 06:50

Odpowiedzialność eksportera za utratę ładunku

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Wykorzystując gotowe reguły handlowe w zakresie warunków dostawy towarów, kontrahenci mają szeroki wachlarz możliwości podzielenia się w tym zakresie tzw. gestią transportową i ubezpieczeniową. Ta pierwsza oznacza prawo i obowiązek zorganizowania przewozu ładunku do wyznaczonego miejsca docelowego. To znaczy, że strona, która tę gestię posiada musi wynająć odpowiedniego przewoźnika, ustalić z nim warunki przewozu, dostarczyć mu towar, wreszcie pokryć koszty załadunku (przeładunku – jeżeli byłby konieczny) i transportu do uzgodnionego z kontrahentem miejsca. Za obowiązkami idą uprawnienia. To ta strona decyduje bowiem, z jakiego przewoźnika skorzystać i jaką drogę przewozu wybrać (jeżeli oczywiście istnieje w tym zakresie możliwość wyboru, biorąc pod uwagę rodzaj ładunku i miejsce dostawy).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki