Gdy byłem gościem w hotelu, zostawiłem w nim komputer. ?W trakcie pobytu w tym hotelu komputer uległ zniszczeniu. ?Czy mogę żądać odszkodowania ?od hotelu z tego tytułu – a jeżeli tak, ?to na jakich zasadach?

Osoba, która utrzymuje zarobkowo hotel (lub podobny zakład), jest w szczególny sposób – określony ?w kodeksie cywilnym – odpowiedzialna za rzeczy wniesione przez korzystających z tego hotelu. Otóż za szkody odpowiada ona zawsze, chyba że będzie w stanie wykazać, że szkoda ta wynikła wskutek:

- ?wyłącznej właściwości wniesionej rzeczy,

- ?siły wyższej,

- ?wyłącznej winy gościa hotelowego lub osoby, która mu towarzyszyła lub go odwiedzała.

Zakres pojęcia „rzeczy wniesionej" jest bardzo szeroki.  Nie zalicza się jednak do nich rzeczy, które były wniesione przez osoby przebywające u gości hotelowych ?a niezameldowane jako goście ?w hotelu.

Ustawodawca wyraźnie wyłączył także z omawianej grupy pojazdy mechaniczne, rzeczy pozostawione w pojazdach mechanicznych oraz żywe zwierzęta.

Utrzymujący hotel może odpowiadać za ww. rzeczy jako przechowawca pod warunkiem, że umowa przechowania zostanie zawarta.

Trzeba podkreślić, że przedstawione zasady nie mogą zostać zmienione przez indywidualną umowę pomiędzy utrzymującym zarobkowo hotel a gościem. Nawet jeśli w konkretnej umowie pojawiłyby się postanowienia odmienne od wyżej przedstawionych, to nie będą one miały skutku prawnego. Poszkodowany musi o swojej szkodzie niezwłocznie zawiadomić przedstawiciela hotelu. Jeżeli tego nie zrobi – jego roszczenie o naprawienie szkody wygasa.

Jak wyżej wskazałem, w trzech  sytuacjach utrzymujący hotel nie ponosi odpowiedzialności za wniesione rzeczy. W przypadku „właściwości rzeczy wniesionej" chodzi o wykazanie, że szkoda – np. zniszczenie rzeczy – nastąpiłaby w każdym miejscu, nie tylko ?w hotelu. Ogólnie rzecz ujmując, chodzi o przyczyny tkwiące ?w samej rzeczy. Z kolei „siła wyższa" wiąże się z przesłanką szkody, którą spowodowała przyczyna zewnętrzna niemożliwa do uniknięcia. Przykładem może być zniszczenie telefonu spowodowane wyładowaniem atmosferycznym.

Ostatnia z przesłanek to wina gościa hotelowego (lub osoby ?u niego w hotelu przebywającej), która również powinna zostać przez osobę prowadzącą hotel wykazana. Prowadzący hotel będzie jednak odpowiadać za szkody spowodowane przez ?osoby wpuszczone do hotelu ?i prowadzące w nim sprzedaż obnośną.

Odpowiedzialność za rzecz wniesioną do hotelu rozpoczyna się od momentu wniesienia jej ?do hotelu i przekazania obsłudze hotelowej. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, od kiedy  ta odpowiedzialność wchodzi w grę. Pamiętać trzeba, że warunkiem ponoszenia odpowiedzialności przez utrzymującego hotel nie jest to, aby rzecz znalazła się w pokoju gościa hotelowego. Także fakt, że faktura za pobyt w hotelu wystawiona jest na firmę, nie ma wpływu na zakres odpowiedzialności utrzymującego hotel.

—Maciej J. Nowak, radca prawny