Jak wyjaśnia PFRON, Fundusz nie wstrzymuje obecnie bieżącego dofinansowania. Możliwa jest jedynie – ale nie we wszystkich przypadkach – blokada korygowanej kwoty (tj. zwiększającej wcześniej ustalone saldo). Wówczas PFRON prosi o przesłanie wszystkich dokumentów kadrowo-płacowych udowadniających potrzebę i możliwość zrobienia korekty. Na przykład w przypadku korekty na plus w związku z uzyskaniem nowego orzeczenia podwyższającego stopień prosi o przedłożenie nowego orzeczenia. Może też żądać list płac, wyciągów bankowych, umów o pracę i oświadczenia np. o błędnie wpisanym etacie. Jeśli wszystko będzie się zgadzać i korekta zostanie zrobiona zgodnie z prawem, Fundusz wypłaca pracodawcy kwotę zwiększającą po korekcie.

Pracodawca ma obowiązek cofnąć się do trzech miesięcy wstecz od dnia dostarczenia kolejnego orzeczenia – w tym przypadku podwyższającego stopień niepełnosprawności – tj. licząc od 1 września 2014 r. (art. 2a ust. 3 ustawy o rehabilitacji). Zatem może zaliczyć pracownika do osób w stopniu umiarkowanym od 13 czerwca 2014 r. Od tej daty pracownik został bowiem zaliczony do stopnia umiarkowanego.

Od 13 czerwca br. należałoby też zrobić korekty wskaźników zatrudnienia osób w stopniu umiarkowanym. Z przepisów wynika jednak, że obecnie pracodawca, który ma mniej niż ?25 etatów ogółem w firmie, nie ma żadnych obowiązków sprawozdawczych wobec PFRON. Odnośnie zaś do dofinansowań – tj. korekt zwiększających w SODiR za te trzy miesiące wstecz – można dokonać korekt, ale nie ma takiego obowiązku. Dofinansowanie jest bowiem uprawnieniem, a nie powinnością pracodawcy zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Osobę niepełnosprawną przebywającą na urlopie rodzicielskim należy wliczyć, ustalając wskaźniki zatrudnienia ogółem ?i niepełnosprawnych na podstawie ustawy o rehabilitacji ?(art. 21 ust. 5 ustawy o rehabilitacji). Pomija się tu jedynie osoby niepełnosprawne, które przebywają na urlopie bezpłatnym.

Inaczej jest ze wskaźnikiem zatrudnienia ogółem i niepełnosprawnych według rozporządzenia unijnego, który wykazuje się w poz. 39–42 wniosku Wn-D o dofinansowanie. Licząc go, należy wyłączyć osobę niepełnosprawną przebywającą na urlopie rodzicielskim. Według rozporządzenia unijnego należy pomijać w tych ustaleniach wszystkie osoby – zarówno pełnosprawne, jak i niepełnosprawne – które przebywają na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, rodzicielskim itd.

Wysokość zatrudnienia oraz wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych ustala się zgodnie z:

Należy jednak pamiętać, że zaliczenie pracownika niepełnosprawnego do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinno nastąpić zgodnie z art. 2a ww. ustawy. A zatem pracodawca nie wlicza do ogólnego stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych oraz – jeżeli nie są to niepełnosprawni – osób zatrudnionych:

Natomiast pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej do stanu zatrudnienia zalicza także osoby niepełnosprawne wykonujące pracę nakładczą, jeżeli ich wynagrodzenie zostało ustalone co najmniej w wysokości:

W przypadku pracowników niepełnosprawnych wykonujących pracę nakładczą wymiar czasu pracy zatrudnionych ustala się jako iloraz wysokości ustalonej pensji i najniższego wynagrodzenia. Przy czym maksymalny wymiar czasu pracy ustalony zgodnie z powyższymi regułami nie może przekraczać jednego etatu.