Nie.
Zgodnie z art. 61 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej: p.b.) właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany użytkować obiekt w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej. Na podstawie art. 66 p.b. w razie stwierdzenia, że dany obiekt:
– właściwy organ (czyli powiatowy lub wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego) nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i określa termin wykonania tego obowiązku. W takiej decyzji (z wyjątkiem sytuacji, gdy obiekt powoduje zeszpecenie otoczenia) można nawet zakazać użytkowania obiektu lub jego części do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
W razie zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska decyzja o zakazie użytkowania podlega natychmiastowemu wykonaniu i może być ogłoszona ustnie. W orzecznictwie podkreśla się, że omawiana regulacja nie tworzy dla właściciela lub zarządcy obiektu nowych, niewynikających z p.b. obowiązków, ale precyzuje ustawowe wymogi, co zabezpiecza ich wykonalność (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 listopada 2003 r., II SA/Wr 2725/00).
Art. 61 i art. 66 p.b. odnoszą się do obiektów budowlanych, a nie lokali znajdujących się w tych obiektach. Przepisy nie wykluczają wprawdzie nałożenia obowiązku wykonania określonych robót również w lokalu czy lokalach, ale jest to możliwe tylko wówczas gdyby zły stan techniczny lokalu oddziaływał na cały obiekt (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 lutego 2009 r., II OSK 985/08).
Przyjmuje się, że obiekt budowlany znajduje się w nieodpowiednim stanie technicznym, jeżeli jego stan jest niezgodny z przepisami techniczno-budowlanymi, czyli warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, określone w drodze rozporządzenia przez właściwego ministra (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 stycznia 2009 r., II OSK 1663/07). W wydawanej decyzji organ powinien ograniczyć się do nakazania usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Żaden z przepisów p.b. nie uzależnia natomiast wykonania nakazów wydawanych przez organy nadzoru budowlanego od sytuacji materialnej właściciela obiektu.
Należy także zwrócić uwagę, że w art. 66 ust. 1 p.b. nie określono terminu wykonania robót. Ustawodawca pozostawił to uznaniu organu, gdyż podany w decyzji termin jest uzależniony od zakresu prac i podlega indywidualnej ocenie organu w każdej sprawie. Oczywiście taki termin nie może być dowolny i nierealny (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 marca 2014 r., ?II OSK 2619/12). Wydaje się jednak, że termin roczny nie powinien mieć takiego charakteru.
podstawa prawna: art. 61, art. 66, art. 83 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1409 ze zm.)