Zmiana aktywnie używanego rachunku bankowego, mimo skoku technologicznego, jaki wykonała w ostatnich latach polska bankowość, wciąż jest zadaniem trudnym. I wbrew pozorom nie chodzi tu o formalności związane z zamknięciem jednego konta i otwarciem drugiego, ale o groźbę utraty informacji znajdujących się na aktywnie używanym rachunku. Jest to przede wszystkim historia transakcji, podstawa do ubiegania się ?o kredyt. Kolejnym ograniczeniem, przywiązującym klienta do raz wybranego rachunku, są zdefiniowani odbiorcy ?i stałe zlecenia. Problem ten daje o sobie znać ze zwielokrotnioną siłą w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, które mogą mieć zdefiniowanych kilkudziesięciu i więcej odbiorców. Zmieniając bank, są zmuszeni nie tylko do „przeklepania" ogromnej ilości danych, ale też tracą możliwość podglądu operacji zrealizowanych ze swoimi kontrahentami. Problem może dotyczyć ponad miliona małych i średnich firm. Według Związku Banków Polskich, dostęp do bankowości internetowej miało pod koniec ub.r. 1,91 mln MSP, ?a aktywnie korzystało z niej 1,12 miliona.

Konta firmowe ?są stabilne

I choć według raportu Bain & Company Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi ?o liczbę klientów zmieniających każdego roku bank na nowy, to statystyki te nie obejmują rachunków firmowych. Podobnie jest z udostępnianą przez Krajową Izbę Rozliczeniową i wykorzystywaną przez banki aplikacją OGNIVO, umożliwiającą przenoszenie rachunków bankowych. Nie ma ona zastosowania do kont firmowych i generalnie jej popularność jest na razie niewielka. W 2013 r. za pośrednictwem OGNIVO przeniesionych zostało 18 tys. rachunków osobistych, a dostęp banków do modułu służącego do przenoszenia kont jest dobrowolny.

1,91 mln MSP miało dostęp do bankowości internetowej pod koniec ub.r.

Nadzieja w imporcie danych

Wygląda na to, że pierwszą poważną inicjatywą sektora bankowego, która ma szanse usprawnić proces przenoszenia rachunków firmowych, jest funkcjonalność, którą opracował Idea Bank. Narzędzie będzie elementem platformy Idea Cloud, która ma być udostępniona użytkownikom w drugiej połowie br. Klient otwierający rachunek bankowy w ramach tej platformy, zostanie na wstępie zapytany o chęć przeniesienia danych z innego rachunku. Jeśli zechce z takiej opcji skorzystać, zaloguje się do obecnie używanego konta, a następnie jednym kliknięciem potwierdzi chęć importu danych. Po zakończeniu operacji w nowym rachunku znajdzie się cała udostępniana przez macierzysty bank historia transakcji, zdefiniowani odbiorcy czy zlecenia przelewów. Całość ma zająć najwyżej kilkadziesiąt sekund.

Narzędzie sprawdzone w kredytach

O tym, jak wielkie korzyści klienci banku mogą mieć ?z narzędzia importu danych ?i jak wiele może ono zmienić w funkcjonowaniu samego banku, rynek przekonuje się od jakiegoś czasu w segmencie szybkich kredytów. Kilka banków – obok Idei jeszcze Alior i mBank – korzysta z tego mechanizmu do oceny zdolności kredytowej. Dzięki niemu kredytobiorca nie musi dostarczać do banku żadnych zaświadczeń – maksymalną kwotę kredytu określa inteligentny automat, analizując historię transakcji na wskazanym rachunku. Co ciekawe, portfel kredytowy budowany za pośrednictwem tego narzędzia, charakteryzuje się większą jakością od portfela tworzonego w oparciu o tradycyjny proces kredytowy (obszerna dokumentacja, analiza kredytowa wykonana przez człowieka, kilkanaście komórek zaangażowanych ?w proces). Platforma kredytowa Idea Banku ma już prawie 70 tys. użytkowników, a zaciągnięte za jej pośrednictwem kredyty stanowią już ponad połowę kredytów niezabezpieczonych udzielonych przez bank.

Reklama
Reklama

Jak działa przenoszenie rachunków osobistych w systemie OGNIVO?

Klient składa dyspozycję zamknięcia konta osobistego ?i przeniesienia danych do nowego banku. Resztą procesu zajmuje się nowy bank, ale pod warunkiem, że zarówno on, jak i bank macierzysty korzystają z modułu do przenoszenia rachunków i usług płatniczych w OGNIVO. Wszystkie formalności powinny być zrealizowane w ciągu kilku dni przez bank, do którego klient migruje. Nowy bank przejmuje dyspozycje oraz pełnomocnictwa od dotychczasowego banku oraz informuje o tym fakcie odpowiednie instytucje, np. urząd skarbowy czy ZUS.

Dominik ?Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku ?i pomysłodawca Idea Cloud

Korzyści płynące z importu danych będą najbardziej odczuwalne przez osoby prowadzące własną firmę, ale zastosowana przez Idea Bank technologia powinna też znaleźć szerokie zastosowanie w bankowości detalicznej. To jest wynalazek na miarę książki telefonicznej w komórce, która dzięki prostej funkcji dodawania numerów zmieniła zupełnie nasze możliwości gromadzenia kontaktów. Myślę, że wytyczony przez nas kierunek dość szybko znajdzie na rynku naśladowców ze względu na duże korzyści dla klientów.