Nie.
Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży (art. 18 ustawy ?z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dalej: u.w.t.). Zezwolenie wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, oddzielnie na trzy rodzaje napojów alkoholowych:
- ?do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,
- ?powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) oraz
- ?powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien określać m.in. adres punktu sprzedaży. Organ wydaje zezwolenie dopiero po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy.
Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży prowadzi się w:
- ?sklepach branżowych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- ?wydzielonych stoiskach – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 mkw. oraz
- ?pozostałych placówkach samoobsługowych oraz innych placówkach handlowych, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.
Jak zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny ?we Wrocławiu w wyroku z 23 października 2013 r. (III SA/Wr 519/13), ustawodawca, tworząc ten katalog punktów sprzedaży, nie przewidział innej formy handlu napojami alkoholowymi.
Sąd podkreślił również, że u.w.t. określa zamknięty katalog zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych, a organ może udzielić tylko takiego zezwolenia, które jest przewidziane w przepisach. Zgodnie z regulacjami zawartymi w u.w.t. możliwe jest uzyskanie zezwolenia:
- ?na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia ?w miejscu sprzedaży – wydawanego na okres nie krótszy niż cztery lata, na sprzedaż w określonym lokalu (art. 18 ust. 9 u.w.t.),
- ?na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży – wydawanego na okres nie krótszy niż dwa lata, na sprzedaż w określonym lokalu (art. 18 ust. 9 u.w.t.),
- ?jednorazowego – wydawanego na okres do dwóch dni przedsiębiorcom posiadającym któreś z wyżej wymienionych zezwoleń lub jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych (art. 181 ust. 1 u.w.t.),
- ?na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorców, których działalność polega na organizacji przyjęć – wydawanego na okres do dwóch lat (art. 181 ust. 4 u.w.t.), ?a także
- ?na wyprzedaż posiadanych zewidencjonowanych zapasów napojów alkoholowych – wydawanego określonej grupie przedsiębiorców na okres do sześciu miesięcy (art. 184 ust. 1 u.w.t.).
W orzecznictwie podkreśla się, że nie jest dopuszczalne dokonywanie wykładni rozszerzającej tych przepisów i wnioskowanie, że skoro ustawa nie zakazuje wprost sprzedaży internetowej napojów alkoholowych, to taka sprzedaż jest dozwolona. Uchwalając przepisy u.w.t., ustawodawca miał bowiem na celu co do zasady ograniczenie spożycia alkoholu, a nie wprowadzenie ogólnej dostępności tych produktów ?(por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 kwietnia 2011 r., II GSK 431/10).
Anna Puszkarska, radca prawny
podstawa prawna: art. 96, art. 18, art. 181, art. 184 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst. jedn. DzU z 2012 r., poz. 1356 ze zm.).