Umowa na odległość ma miejsce wtedy, gdy transakcja jest zawierana bez jednoczesnej obecności obu stron. W praktyce w grę wchodzą głównie handel elektroniczny i sprzedaż wysyłkowa. W takiej sytuacji kupujący nie ma możliwości dokładnego obejrzenia towaru ?i sprawdzenia, czy jest on dokładnie taki, jakiego potrzebuje. Z tego względu jest on chroniony, ale tylko pod pewnymi warunkami.

W myśl art. 1 oraz art. 6 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 ze zm.) prawo do odstąpienia w ciągu 10 dni od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa sprzedającego lub usługodawcy albo umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny dotyczy tylko konsumentów. Definicja konsumenta zamieszczona jest w art. 221 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Ustawowe uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny oraz bez konsekwencji finansowych dotyczy tylko transakcji, w których kupującym towar lub usługę jest konsument, czyli z założenia nieprofesjonalista, słabsza strona umowy. Osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami, a jednocześnie dokonują zakupu towaru lub usługi ?w celu związanym z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą nie mogą zatem skorzystać z tego ustawowego uprawnienia.

WNIOSEK

Ustawowe uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn oraz bez konsekwencji finansowych dotyczy tylko transakcji, w których kupującym towar lub usługę jest konsument. Nie ma jednak  żadnych przeszkód, żeby przedsiębiorcy uzgodnili, że w razie potrzeby nabywca będzie mógł odstąpić od umowy i zwrócić zakupiony towar.