Można je podzielić na dwie zasadnicze grupy:

W praktyce obowiązki utrzymania lub zarządzania składnikiem majątkowym partner prywatny zwykle zleca podmiotowi trzeciemu czy też konsorcjantowi profesjonalnie trudniącemu się zarządzaniem obiektami. Rola zarządzającego polega na koordynacji prac od etapu planowania poprzez fazę realizacji robót aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, ?a później eksploatacji obiektu.

W wyroku Sądu Najwyższego z 19 stycznia 2006 r.: „w świetle przepisów art. 184 i 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami istnieje podstawa do stwierdzenia, że pojęcie administrowania, jako mające charakter węższy od zarządzania, mieści się w pojęciu zarządzania. ?W zasadzie obejmuje ono czynności faktyczne, do których należy: utrzymanie porządku i czystości w obrębie nieruchomości, ściąganie czynszów, rejestrowanie awarii i ich usuwanie oraz prowadzenie korespondencji".

Z uwagi na złożoność procesu PPP rzadko zdarza się, by jeden podmiot był w stanie zrealizować całe przedsięwzięcie. Dlatego takie inwestycje realizowane są na zasadzie podwykonawstwa lub w ramach konsorcjum.

W przepisach nie znajdziemy zdefiniowanego pojęcia podwykonawcy, a tylko wskazanie, kto nim może być. Może to być osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Można przyjąć, że przez podwykonawcę należy rozumieć podmiot, któremu w określonej części wykonawca powierza realizację przedsięwzięcia.

Zazwyczaj podwykonawcą jest wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, które na zlecenie głównego inwestora, wyłonionego zgodnie z u.p.p.p., podejmuje się wykonania części lub całości przedsięwzięcia. Może to być podmiot, który dostarcza materiałów budowlanych, jak i jednostka, która wspólnie z generalnym wykonawcą będzie realizowała przedsięwzięcie w oparciu o umowę. Najważniejsze jest, że podwykonawca nie zawiera umowy PPP z partnerem publicznym, ?a jedynie umowę o podwykonawstwo z przedsiębiorcą prywatnym.

Konsorcjum to forma współpracy kilku podmiotów gospodarczych utworzona w konkretnym celu, najczęściej w przypadku dużych i ryzykownych inwestycji, mające zwykle tymczasowy charakter. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie musi być rejestrowane ani mieć odrębnej nazwy czy siedziby. Podmioty je tworzące są niezależne. Przedsiębiorcy z konsorcjum nie mają wspólnego majątku. Konsorcjum musi  mieć lidera.

Generalny wykonawca, podwykonawca oraz każde z przedsiębiorstw tworzących konsorcjum to odrębne podmioty, które zwykle wcześniej się nie znały. Ekipa podwykonawcy może być mniej doświadczona, gorzej zorganizowana. Może też stosować niższe standardy i metody pracy, co często wychodzi na jaw w trakcie realizacji  inwestycji.