W 2009 roku Główny Inspektorat Ochrony Środowiska wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracowali nowy priorytet NFOŚiGW udzielania wsparcia finansowego na rozwiązanie starych problemów ekologicznych.
Na potrzeby realizowania ww. zadania Główny Inspektor Ochrony Środowiska wraz z Prezesem NFOŚiGW przyjęli nazwę „bomb ekologicznych" na określenie obiektów (obszarów) stwarzających poważne zagrożenie dla środowiska, przewidzianych do likwidacji w ramach zaproponowanego programu.
Jaka procedura
Zainteresowani (np. gmina, marszałek, przedsiębiorca) możliwością objęcia ich programem likwidacji „bomb ekologicznych" powinni skierować do GIOŚ wniosek w tej sprawie, zawierający:
- ?szczegółowy opis występującego zagrożenia ?dla środowiska,
- ?stan formalno-prawny wnioskowanego ?do programu obiektu,
- ?wstępne informacje na temat techniki i możliwości likwidacji zagrożenia,
- ?przewidywany koszt realizacji zadania likwidacji zagrożenia,
- ?wskazanie, czy przedsięwzięcie wymaga przed podjęciem realizacji przeprowadzenia badań i ekspertyz, czy też stan zaawansowania pozwala na podjęcie lub kontynuację prowadzonych działań.
Wniosek taki powinien, przed przekazaniem do GIOŚ, uzyskać pozytywną opinię właściwego terenowo Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
Gdy GIOŚ pozytywnie oceni wniosek, zakład lub organ samorządu terytorialnego, w którego władaniu pozostaje zanieczyszczony teren, może złożyć wniosek do NFOŚiGW o udzielenie mu wsparcia finansowego w ramach priorytetu dotyczącego likwidacji „bomb ekologicznych". Wzory wniosków dostępne są na stronie www.nfosigw.gov.pl.
Pożyczki i dotacje
Zgodnie z obowiązującymi procedurami w NFOŚiGW dofinansowanie udzielane jest w formie dotacji do 80 proc. kosztów kwalifikowanych lub w formie pożyczki do 90 proc. kosztów kwalifikowanych, z uwzględnieniem przepisów dotyczących dopuszczalności pomocy publicznej. Beneficjentami mogą być:
- ?jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, w tym jednostki samorządu terytorialnego realizujące przedsięwzięcia w formie wykonania zastępczego,
- ?podmioty publiczne działające w imieniu Skarbu Państwa,
- ?przedsiębiorcy.
W przypadku pożyczek istnieje możliwość wnioskowania do NFOŚiGW o częściowe ich umorzenie, z wyłączeniem pożyczek udzielanych na wykonanie zastępcze.
W tym przypadku musi być jednak spełnionych szereg warunków, w tym m.in. wykonanie przedsięwzięcia i osiągnięcie planowanych efektów ekologicznych w ustalonym terminie, wywiązanie się przez beneficjenta z obowiązku uiszczania opłat i kar stanowiących przychody NFOŚiGW, a kwota umorzenia nie może być wyższa niż 30 proc. kwoty udzielonej pożyczki.
Kto korzysta z pomocy
Od utworzenia programu (tj. od 2009 roku) do chwili obecnej do programu likwidacji „bomb ekologicznych" zakwalifikowano ogółem 49 zadań, w tym:
- ?22 zadania, których beneficjentami są organy reprezentujące Skarb Państwa,
- ?20 zadań, których beneficjentami są zakłady,
- ?1 zadanie, dla którego beneficjentami są zakład oraz Prezydent Miasta,
- ?6 mogilników zawierających przeterminowane środki ochrony roślin.
Do tej pory zrealizowano już łącznie 10 zadań, w tym:
- ?7 przez organy reprezentujące Skarb Państwa,
- ?2 przez zakłady,
- ?zlikwidowano 1 mogilnik.