Takie podejście do rozwoju przedsiębiorstwa wiąże się z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to strategia zarządzania, zgodnie z którą firma we wszystkich swoich poczynaniach bierze pod uwagę interesy społeczne, kwestie środowiskowe i potrzebę utrzymania dobrych relacji ze wszystkimi osobami i podmiotami w jakikolwiek sposób powiązanymi z firmą, w tym z jej pracownikami, klientami i kontrahentami. Bycie społecznie odpowiedzialnym to rodzaj inwestycji. Inwestycji w kapitał ludzki, w ochronę i dbanie o stan środowiska naturalnego i dobre relacje z otoczeniem zewnętrznym. Oprócz podejmowanie stosowanych działań oznacza także informowanie o nich opinii społecznej, co w konsekwencji powinno wpływać na coraz lepszy wizerunek firmy. I właśnie na przygotowanie takiej strategii, a następnie jej wprowadzenie w życia można otrzymać bezzwrotną dotację. Oferta ta jest skierowana do wszystkich małych i średnich firm.

Od pracownika do klienta

Mówiąc o społecznej odpowiedzialności biznesu, da się wskazać kilka obszarów działalności:

- ład organizacyjny,

- prawa człowieka,

- stosunki pracy,

- środowisko,

- sprawiedliwe praktyki rynkowe,

- relacje z konsumentami,

- zaangażowanie społeczne.

Przykładowo, przedsiębiorca w zakresie CSR (Corporate Social Responsibility) może angażować część swoich środków i sił na rzecz lokalnej społeczności, czyli działać na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje. Wyrazem tego mogą być działania na rzecz lokalnych instytucji i organizacji pozarządowych, wspieranie programów dla dzieci lub młodzieży, działań ekologicznych, jak i inwestycyjnych, od budowy placów zabaw, przez zakup wyposażenia np. dla domu kultury, świetlicy młodzieżowej, do budowania dróg lub ścieżek rowerowych. Oczywiście wszystko zależy od wielkości i możliwości finansowych konkretnego przedsiębiorcy.

Czyste otoczenie

W zakres CSR wchodzą także działania prośrodowiskowe, czyli te skierowane na ochronę środowiska, w tym inwestycje zmniejszające wpływ firmy na środowisko (zrównoważone zarządzanie surowcami, segregacja odpadów, edukacja ekologiczna pracowników i klientów, a także wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych oraz ekologicznych produktów i usług). Firma może także angażować się w kampanie społeczne, które w jakiś sposób są związane z profilem jej działalności. Przykładowo może oznakować jeden ze swoich produktów i część zysków z jego sprzedaży przeznaczyć na cele kampanii. Wreszcie w zakres społecznej odpowiedzialności biznesu wchodzą programy dla pracowników. Pod tym hasłem mogą kryć się szkolenia, kursy lub inne działania podnoszące kwalifikacje, programy integracyjne, wprowadzanie elastycznego czasu pracy, czy szerzej elastycznych form zatrudnienia, czy wreszcie wsparcie dla osób niepełnosprawnych. Przedsiębiorstwo to budynki, fabryki, hale, magazyny, technologie, patenty, ale przede wszystkim to ludzie. Dlatego program CSR może zakładać włączenie w jego realizację pracowników. Wolontariat pracowniczy polega na dobrowolnej pracy (np. wykonywanie określonych prac, przeznaczanie pewnej liczby godzin pracy) pracowników firm na rzecz inicjatyw prospołecznych (instytucji, organizacji, akcji).

Pomoc de minimis

Ponieważ zaczęliśmy od tego, że firmy mają szansę zdobycia dotacji na opracowanie strategii CSR, warto dodać kilka słów na ten temat. Konkurs, w którym takie środki są dostępne, prowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. A wszystko w zakresie projektu „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)", który jest finansowany ze szwajcarsko-polskiego programu współpracy. Celem konkursu jest udzielenie pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na realizację projektów polegających na wdrożeniu rozwiązań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Przez społeczną odpowiedzialność biznesu rozumie się podejmowanie przez przedsiębiorcę rozwiązań, bezpośrednio związanych z prowadzoną przez niego działalnością, uwzględniających aspekty społeczne i środowiskowe. Wsparcie na wdrożenie CSR może być udzielone mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który spełnia łącznie następujące warunki:

- posiada siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – miejsce zamieszkania na terytorium Polski,

- rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia,

- złoż tylko jeden wniosek w obecnym konkursie,

- nie otrzymał wcześniej wsparcia na wdrożenie CSR w ramach wspomnianego projektu realizowanego przez PARP.

Wsparcie na wdrożenie CSR jest przyznawane jako tzw. pomoc de minimis. Maksymalna wartość dotacji to 100 tys. zł., przy czym wsparcie stanowić może do 70 proc. tzw. całkowitych wydatków kwalifikowanych.  Wnioski o przyznanie grantu można składać od 8 stycznia do 10 lutego. Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.