Polisa dla organizatora imprezy sylwestrowej

Organizatorzy imprez masowych sportowych, artystycznych czy rozrywkowych odpowiadają za szkody wyrządzone uczestnikom. Chcąc zapewnić uczestnikom takich imprez odszkodowanie na wypadek poniesionych strat ustawodawca wprowadził obowiązkowe ubezpieczenie dla ich organizatorów.  Osoby organizujące odpłatne imprezy masowe muszą wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom tej imprezy. Organizator musi ubezpieczyć imprezę najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

O tym, czy impreza ma charakter masowy, decyduje ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (DzU nr 62, poz. 504 ze zm.). Przez imprezę masową należy rozumieć odpłatną imprezę artystyczno-rozrywkową, która odbywać się ma na stadionie lub w innym miejscu poza budynkiem, w którym liczba miejsca przekracza tysiąc osób. Jeśli impreza odbywa się w hali lub innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy to liczba uczestników wynosi nie mniej niż pięćset osób.

Ustawa przewiduje pewne wyjątki. Imprezą masową nie są imprezy w teatrach, operach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach, w szkołach i placówkach oświatowych, przygotowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, dla sportowców niepełnosprawnych. Charakteru imprez masowych nie mają również zamknięte imprezy pracownicze organizowane przez pracodawców ani wszelkie festyny czy zabawy nieodpłatne.

Zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej uregulowana jest w rozporządzeniu ministra finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (Dz.U. nr 54, poz. 323). Suma gwarancyjna odzwierciedla rodzaj przeprowadzanej imprezy masowej. Wskazuje na liczbę osób biorących w niej udział. Zależy ona od tego, czy impreza ma status podwyższonego ryzyka.  Zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC organizatora imprezy masowej  obejmuje praktycznie wszystkie szkody wyrządzone uczestnikom imprezy w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, nie obejmuje natomiast szkód, które uczestnicy wyrządzą sobie nawzajem.

Imprezami masowymi nie są zamknięte imprezy pracownicze organizowane przez pracodawców, festyny czy zabawy nieodpłatne

Jakie odszkodowanie z OC należy się przedsiębiorcy po huraganie

Brak staranności w dbaniu o budynek może stanowić podstawę roszczeń odszkodowawczych poszkodowanego wobec zakładu ubezpieczeń, w którym firma wykupiła ubezpieczenie OC działalności gospodarczej. Poszkodowany będzie musiał wykazać szkodę, udowodnić, że uszkodzenie samochodu jest następstwem zawinionego działania lub zaniechania po stronie osoby prowadzącej sklep oraz wykazać winę prowadzącego sklep np. poprzez udowodnienie, że do szkody doszło na skutek zaniedbania w konserwacji budynku. Jeśli zaniedbań ani żadnej innej winy nie było, a budynek był należycie konserwowany, zaś do szkody doszło na skutek silnych anomalii pogodowych, przed skutkami których nie można się było uchronić, wówczas za szkodę nie odpowiada ani właściciel sklepu,  ani towarzystwo, w którym wykupił on polisę OC.

Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń jest akcesoryjna względem odpowiedzialności przedsiębiorcy prowadzącego sklep. Źródłem odpowiedzialności towarzystwa nie jest czyn sprawcy szkody, ale umowa ubezpieczenia, na mocy której  zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do przejęcia na siebie obowiązku naprawienia szkody zawinionej przez ubezpieczonego. Jeżeli więc poszkodowany wykaże, że sprawcą, czyli w tym przypadku podmiotem, przez którego zaniedbania doszło do szkody, jest  właściciel sklepu posiadający umowę ubezpieczenia OC z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,  to wówczas ubezpieczyciel odpowiada za naprawienie szkody.

Zakłady ubezpieczeń jednak nie zawsze pokrywają szkody, do których doszło z winy osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Towarzystwa wyłączają swoją odpowiedzialność w przypadku działań umyślnych czy rażącego niedbalstwa ubezpieczonego. Jeśli więc np. rynna, która w czasie wiatru odpadła i uszkodziła zaparkowany samochód klienta, od dawna była niestabilna i właściciel wiedząc od tym, nie naprawił jej, to wówczas towarzystwo będzie mogło odmówić wypłaty odszkodowania i pokrzywdzony będzie dochodził naprawienia szkody bezpośrednio od właściciela sklepu.