Dofinansowanie jest udzielane w ramach programu GO_GLOBAL.PL skierowanego do mikro, małych lub średnich przedsiębiorstw (z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą). Maksymalna wysokość dofinansowania to 200 tys. zł i aż 90 proc. kosztów kwalifikowanych.

Uprawnieni wnioskodawcy

W ramach kryteriów oceny preferowane są podmioty, które rozpoczęły działalność  gospodarczą po 31 grudnia 2008 r. i prowadzą ją nieprzerwanie do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. Jednak firmy działające dłużej na rynku także mogą startować w tym konkursie, ale muszą skoncentrować się po prostu na innych kryteriach oceny wniosku. Bardzo istotne jest, aby potencjalni beneficjenci prowadzili działalność w sektorze wysokiej i średniej technologii. Dla wskazania rodzajów preferowanych działalności konieczne jest zastosowanie definicji Eurostatu. Można przykładowo wymienić takie technologie jak: produkcja farmaceutyków, komputerów, wyrobów elektronicznych, optycznych, urządzeń elektrycznych, chemikaliów, urządzeń i sprzętu medycznego. Możliwe jest także dofinansowanie firm prowadzących działalność w sektorze usług – w szczególności produkcji filmowej, telekomunikacyjnej, informatycznej i badawczo – rozwojowej.Należy pamiętać o tym, że całość udzielonej dotacji jest kwalifikowana jako pomoc de minimis, a więc każdy przedsiębiorca, który  już przekroczył limit uzyskiwania tego rodzaju pomocy (200 tys. euro w ciągu ostatnich trzech lat) będzie musiał zrezygnować z ubiegania się o dofinansowanie. W przypadku tych, którzy jeszcze posiadają jakąś rezerwę, być może konieczne będzie zmniejszenie budżetu.

Dofinansowane działania

W praktyce dofinansowane są przede wszystkim działania doradcze mające na celu wypracowanie strategii wejścia na rynki światowe oraz weryfikacji przyjętych założeń w celu poszukiwania zagranicznego kapitału zainteresowanego inwestycją w innowacyjne przedsiębiorstwa. Każdy wnioskodawca samodzielnie decyduje o zakresie koniecznych działań doradczych, uzależniając je od branży i rynku. Istotny jest fakt, że ponad 50 proc. kosztów kwalifikowanych musi zostać przeznaczonych na doradztwo. Maksymalny poziom usług doradczych w strukturze wydatków to 70  proc.

Atrakcyjna dla wnioskodawców jest niewątpliwie możliwość zatrudnienia personelu dedykowanego do realizacji tego projektu. Uznawane są zarówno umowy o pracę, jak też umowy cywilnoprawne i przeważnie koszt kwalifikowany będzie stanowił część pełnego wynagrodzenia wypłacanego proporcjonalnie do zaangażowania w projekt. Wskazywany koszt wynagrodzeń nie może przekroczyć 20 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych.

Istotnym elementem projektu jest również możliwość ponoszenia wydatków w obszarze działań promocyjnych oraz wyjazdów na poszczególne rynki. W tym przypadku nie jest określony tak sztywny katalog działań jak np. przy tzw. „Paszporcie do eksportu" znanym działaniu przeznaczonym na internacjonalizację. Na przykład kwalifikowane jest zaproszenie delegacji zagranicznej do Polski w celu uwiarygodnienia działań firmy lub reklama na portalu skierowanym do inwestorów. Ważne, aby każdy koszt planowany do poniesienia został prawidłowo uzasadniony we wniosku o dofinansowanie.

Decydując się na pozyskiwanie dofinansowania z przedstawianego programu, należy poważnie rozważyć współpracę z partnerami NCBiR prowadzącymi tzw. programy akcelaryjne i na etapie składania wniosku dysponować listem intencyjnym o współpracy. Pozwoli to znacząco zwiększyć szanse na otrzymanie dotacji.

Najważniejsze kryteria oceny

Ocena wniosku jest dwustopniowa. Część z nich została już przedstawiona powyżej. Pozostałe najbardziej istotne elementy poddawane weryfikacji przez ekspertów to:

- Deklaracja komercjalizacji wyników działań badawczo-rozwojowych na rynku międzynarodowym oraz celowość ukierunkowania się firmy na konkretny rynek.

- Poziom innowacyjności oferowanego produktu oraz stopień gotowości do wdrożenia do produkcji; preferowane są także projekty, gdzie produkt już został wprowadzony na rynek.

- Istniejące zapotrzebowanie na rynku oraz związane z nim efekty ekonomiczne; weryfikowana jest przede wszystkim możliwość osiągnięcia dochodów w wyniku realizacji projektu.

- Posiadanie sprecyzowanej koncepcji wdrożenia innowacji na dany rynek oraz adekwatność przyjętych celów projektu oraz założeń przedłożonego planu marketingowego.

- Sposób prezentacji projektu – ważne, aby pokazać oceniającym prostym i swobodnym językiem, że produkt nie jest zbyt skomplikowany i będzie atrakcyjny dla potencjalnych odbiorców.

Jan Kordasiewicz, wspólnik zarządzający w Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Na pewno bardzo atrakcyjnym elementem projektu jest niezwykle wysoki poziom dofinansowania. Okres realizacji projektu nie może przekroczyć 6 miesięcy, co także powinno być atutem dla wnioskodawcy – powoduje to konieczność szybkiego działania, ale także zorganizowania projektu w normalnej przestrzeni biznesowej. Wszystkie innowacyjne firmy spełniające warunki obok  opisane powinny rozważyć start w przedstawianym programie.