Projekty PPP mogą przełamywać impas gospodarczy
W mijającej tzw. perspektywie budżetowej, która obejmowała lata 2007-2013, stosunkowo niewiele projektów współfinansowanych ze środków unijnych przybrało postać inwestycji realizowanych w partnerstwie publiczno-prywatnym. Są to bowiem trudne inwestycje ze względu na kumulację takich czynników, jak: potrzeba ustalenia odpowiedniego udziału własnego, wybór lidera i partnerów, pomoc publiczna, dochodowość projektu i utrzymanie wskaźników rezultatu. Z drugiej strony istnieje przekonanie, że trzeba takie bariery przełamywać i realizować projekty unijne z użyciem takiej formuły w kolejnych latach, dzięki środkom na lata 2014-2020. Dla wielu samorządów może to być bardzo istotne, ze względu na duże zadłużenie i brak wystarczających środków na udział własny w projektach. Innymi słowy, bez wkładu pochodzącego od prywatnych przedsiębiorców mogą być one zmuszone do odkładania lub przesuwania w czasie realizacji pewnych inwestycji. Dla przedsiębiorców to strata w postaci braku przetargów, w których mogłyby walczyć o zlecenia. I właśnie projekty typu PPP mogą przełamywać ten impas. Jak dobrze się do nich przygotować, uwzględniając zasady pomocy publicznej obowiązujące w Unii Europejskiej? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w opracowaniu przygotowanym przez resort rozwoju regionalnego. Chociaż na razie jest to jego wersja robocza, to warto zapoznać się z tym dokumentem. „Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020). Komentarz do przepisów rozporządzenia ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego" można znaleźć na stronie poświęconej funduszom europejskim (www.funduszeeuropejskie.gov.pl) oraz stronie platformy partnerstwa publiczno-prywatnego (www.ppp.gov.pl). Na 25 stronach przewodnika zawarte są odpowiednie definicje, w tym beneficjenta projektu, reguły tzw. kwalifikowania wydatków i ich refundacji. Jest to o tyle istotne, że w rozporządzeniu o unijnej pomocy publicznej na lata 2007-2013, kwestia projektów w formule PPP była opisana bardzo skrótowo. Natomiast w analogicznym akcie na lata 2014-2020 takim projektom poświęcono znacznie więcej uwagi.
PPP w praktyce i w definicji
W okresie 2007–2013 zrealizowano lub rozpoczęto realizację 16 tzw. projektów hybrydowych. Tym o największej wartości jest inwestycja pn. „System gospodarki odpadami dla miasta Poznania". Pozostałe projekty są realizowane głównie w sektorze turystyki i sieci szerokopasmowych. Natomiast sama definicja PPP w obecnej wersji rozporządzenia o pomocy publicznej na lata 2014–2020 oznacza formy współpracy między organami publicznymi a sektorem prywatnym, które służą skuteczniejszej realizacji inwestycji infrastrukturalnych lub innego rodzaju operacji, świadczących usługi publiczne, poprzez dzielenie ryzyka, wspólne korzystanie ze specjalistycznej wiedzy sektora prywatnego lub uzyskanie dodatkowych źródeł kapitału.