- Projekt mojej firmy o dofinansowanie ze środków programu „Kapitał ludzki" nie otrzymał wystarczającej liczby punktów i tym samym został odrzucony. Po przeanalizowaniu sytuacji wysłaliśmy e-mailem protest, w którym wskazaliśmy, co naszym zdaniem zostało źle ocenione, a mogło wpływać na przyznaną liczbę punktów. Następnie tę samą skargę chcieliśmy złożyć osobiście w siedzibie instytucji oceniającej. Okazało się, że jest już po terminie na wnoszenie protestu i instytucja odmówiła jego rozpatrzenia. Czy pomimo tego, że otrzymała w prawidłowym terminie zawiadomienie drogą elektroniczną mogła tak postąpić? – pyta czytelnik.
Wniesienie protestu po terminie, w sposób sprzeczny z pouczeniem lub do niewłaściwej instytucji skutkuje pozostawieniem protestu bez rozpatrzenia, o czym pisemnie informuje się wnoszącego protest. Zasady odwoływania się od negatywnej oceny wniosku o unijne dofinansowanie określa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z zawartym w niej art. 30b ust. 6 protest może zostać złożony jedynie w formie pisemnej. Wynika to bezpośrednio z samego brzmienia tego przepisu i dodatkowo poprzez wskazanie elementów, które w proteście powinny być zawarte, tj.:
- oznaczenie właściwej instytucji zarządzającej, do której jest wnoszony,
- dane wnioskodawcy,
- numer wniosku o dofinansowanie,
- wskazanie wszystkich kryteriów wyboru projektu, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza, wraz z uzasadnieniem,
- wskazanie wszystkich zarzutów o charakterze proceduralnym w zakresie przeprowadzonej oceny wraz z uzasadnieniem,
- podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej do jego reprezentowania, z załączeniem oryginału lub uwierzytelnionej kopii dokumentu poświadczającego umocowanie takiej osoby do działania w imieniu wnioskodawcy.
Przepisy właściwe do rozstrzygnięcia, co jest prawidłową formą pisemną, zawiera kodeks cywilny. I tak, w myśl art. 78 (zwykła forma pisemna) §1 do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
Z kolei § 2 stanowi, że oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Z powyższych przepisów wynika, że dla skuteczności złożenia protestu nie wystarczy jak przedsiębiorca wyśle go zwykłym e-mailem lub faksem. Pod taką postacią protest nie będzie miał formy pisemnej. Tym samym w opisanej w pytaniu sytuacji skarga, która wpłynęła drogą elektroniczną, nie spełniała wymogów protestu i nie była w ogóle brana pod uwagę. W żaden sposób nie mogła być także uwzględniana przy określaniu tego, czy skarga została złożona w prawidłowym terminie.
Jeżeli następnie przedsiębiorca złożył w siedzibie właściwej instytucji skargę na piśmie, to dopiero ta data może być przedmiotem oceny. Warto więc przypomnieć, że zgodnie z art. 30b ust. 4, ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju protest musi być złożony w ciągu 14 dni od dnia, w którym przedsiębiorca otrzymał informację o wynikach oceny jego wniosku.
Podstawa prawna: Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (DzU z 2009r. nr 84, poz. 712 ze zm.)