Jak czytamy w informacji prasowej, Krajowa Izba Odwoławcza w trzyosobowym składzie (sygn. akt KIO 2184/13), któremu przewodniczył Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Paweł Trojan orzekła 7 października 2013 r., że żaden sąd i prokuratura w Polsce nie może domagać się, by dowód nadania przesyłek poleconych ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, nadawanych przez sądy lub prokuratury, był wystawiany z mocą urzędową stempla pocztowego.

Krajowa Izba Odwoławcza - rozpatrując odwołanie wniesione przez InPost w ramach postępowania przetargowego realizowanego przez Centrum Zakupowe dla Sądownictwa - nakazała skreślenie odpowiedniego punktu opisu przedmiotu zamówienia w przetargu organizowanym dla wszystkich prokuratur i sądów w Polsce.

W orzeczeniu KIO podkreśliła, że instytucje publiczne, w tym sądy i prokuratury, nie mają żadnego uzasadnionego interesu w tym, by domagać się wystawienia dowodu nadania przesyłek poleconych z mocą urzędową i w ten sposób z potencjalnych oferentów wykluczać alternatywnych operatorów pocztowych. To samo dotyczy zresztą innych instytucji, np. urzędów miast czy gmin.

Orzeczenie KIO ma olbrzymie znaczenie dla rynku usług pocztowych w Polsce. Rozstrzygnięcie spornej kwestii otwiera, bowiem prywatnym operatorom pocztowym nieograniczony dostęp do przetargów na rzecz wszystkich instytucji publicznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości.

- Dzięki bezprecedensowemu wyrokowi KIO prywatni operatorzy pocztowi zabiegający o kontrakty dla instytucji publicznych będą wreszcie traktowani na równi z Pocztą Polską – komentuje Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.

- Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej nie pozostawia niedomówień. Nie istnieją żadne – ani formalne i merytoryczne, ani też praktyczne – przesłanki ku temu, by jedynie stempel Poczty Polskiej w odniesieniu do korespondencji nadawanej przez instytucje publiczne posiadał moc urzędową – stwierdza z kolei Dr Rafał Zgorzelski, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych.

Jak wyrok ocenia Poczta Polska? Jej rzecznik prasowy, Zbigniew Baranowski odsyła do art. 17 Prawa Pocztowego. Zgodnie z tym przepisem potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę pocztową ma moc dokumentu urzędowego. Wybór czy potwierdzenie nadania ma mieć moc dokumentu urzędowego czy też takiej mocy nie posiadać zależy od woli nadawcy. - Art. 17 stanowi formę informacji dla klientów, że jeśli dla celów dowodowych lub innych ważnych względów wymagana jest moc dokumentu urzędowego odnosząca się do potwierdzenia nadania przesyłek to taką moc dokumentu zapewni jedynie operator wyznaczony, czyli Poczta Polska S.A. - wyjaśnia rzecznik.