- Czy przedsiębiorca, który nie naruszył prawa, w szczególności nie uczestniczył w żadnym porozumieniu z innymi firmami, musi udzielać Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacji na swój temat oraz rynku, na którym działa – pyta czytelnik.
Tak
. Urząd antymonopolowy ma prawo zwrócić się z prośbą o udostępnienie informacji do każdego przedsiębiorcy działającego na polskim rynku. I nie ma znaczenia to, czy firma ta jest podejrzana o naruszenie prawa, np. była uczestnikiem zmowy cenowej, czy działa całkowicie legalnie. Jednym z zadań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bowiem badanie rynku w celu diagnozy stanu konkurencji oraz jego koncentracji.
Jeśli mają miejsce zachowania naruszające prawo konkurencji, UOKiK może dowiedzieć się o tym przede wszystkim od przedsiębiorców i wiedzy tej nie zastąpią publikacje naukowe, prasowe czy branżowe.
W związku z tym badanie, w którym biorą udział podmioty gospodarcze, są konieczne i bardzo ważne. To przedsiębiorcy posiadają wiedzę na temat danych sfer biznesowych oraz są autentycznym i rzetelnym źródłem informacji o ich stosunkach z konkurentami. Nie zastąpią ich także badania, które teoretycznie mogłyby zostać zlecone prywatnym instytucjom. Prywatny przedsiębiorca nie ma bowiem obowiązku współpracy z ośrodkiem badawczym lub wywiadownią gospodarczą. Mógłby im także przekazywać tylko część informacji. Inaczej jest, gdy badanie prowadzi UOKiK.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może odmówić udziału w takim badaniu, a także nie może żądać zwrotu kosztów poniesionych w związku z opracowaniem odpowiedzi na pytania urzędu. Ma natomiast obowiązek przekazać wszelkie konieczne informacje i dokumenty na jego wezwanie. W przypadku gdyby przedsiębiorca tego nie zrobił lub też podał nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd dane, urząd może na niego nałożyć karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość do 50 mln euro.
W takich sytuacjach sankcja finansowa może dotyczyć również osoby pełniącej funkcję kierowniczą lub wchodzącej w skład organu zarządzającego firmy, w wysokości do pięćdziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.
Firmy nie mogą odmówić udostępnienia informacji, jednak przekazując je mają prawo wskazać, że ujawniane przez nich dane stanowią tajemnicę firmy (w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Nakładając na przedsiębiorców obowiązek przekazywania niejawnych informacji, ustawowo przewiduje się szereg mechanizmów mających na celu bezpieczeństwo danych. I tak, pracownicy urzędu są obowiązani do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, jak również innych informacji, podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, o których powzięli wiadomość w toku postępowania.
Podstawa prawna:
ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007r. nr 50, poz. 331 ze zm)