- Z pracownikiem chcemy podpisać umowę o użytkowanie jego samochodu prywatnego do celów służbowych. Czy występujące w tym zakresie w przepisach pojęcie „jazdy lokalne" oznacza użytkowanie pojazdu tylko w obrębie miasta, gdzie mamy siedzibę, czy obejmuje też obszar miejsca pracy pracownika?

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.) dotyczy zwrotu kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Przepisy wprost nie wyjaśniają, co oznaczają „jazdy lokalne". Znaczenie tego pojęcia wynika pośrednio z rozporządzenia. Jego § 1 ust. 2 wyraźnie wskazuje, że przepisy te nie dotyczą zwrotu kosztów użytkowania pojazdów do celów służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Nie obejmuje zatem rozliczeń związanych z odbywaniem podróży służbowych.

Skoro zaś delegacją jest wyjazd nie tyle poza miejscowość, w której pracodawca ma siedzibę, ale poza stałe miejsce pracy pracownika (które może być określone jako nawet znaczny obszar), to „jazdy lokalne" dotyczą przemieszczania się po miejscu pracy podwładnego. Pojęcie jazd lokalnych należy zatem odnosić do użytkowania pojazdu zarówno na terenie miasta, w którym pracownik jest zatrudniony, jak i do wyjazdów odbywających się na obszarze stanowiącym miejsce jego pracy.

Tylko takie rozumienie pojęcia „jazdy lokalne" można przyjąć na gruncie przepisów o użytkowaniu pojazdów niebędących własnością pracodawcy do jazd lokalnych oraz przepisów o podróżach służbowych. Taką interpretację tego pojęcia przyjął także 25 września 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (I SA/Op 264/09).