Kontroler musi wylegitymować się tak, aby przedsiębiorca mógł zapoznać się z danymi na jego identyfikatorze. Przedsiębiorca nie może utrudniać działań kontrolera, gdyż naraża się wówczas na odpowiedzialność karną. Za takie działanie grozi mu kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do jednego roku.
Kontroler nie może dokonywać czynności w części przeznaczonej wyłącznie dla przedsiębiorcy, czy jego pracowników. Kontrola odbywać się może tylko i wyłącznie w obrębie części lokalu przeznaczonego dla klientów. Ma on prawo zapoznawać się z dokumentami dotyczącymi prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności tylko i wyłącznie na podstawie wyrażonej przez niego zgody.
Nie jest więc możliwe, aby kontroler żądał udostępnienia mu jakichkolwiek dokumentów od pracownika przedsiębiorcy, gdyż mogą one zawierać tzw. tajemnicę firmy. Osoba przeprowadzająca kontrolę ma obowiązek sporządzić protokół, który należy okazać przedsiębiorcy. Jeśli przedsiębiorca nie zgadza się z treścią protokołu, ma prawo odmówić jego podpisania.
Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do dokonywania opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, gdy odtwarzana przez niego muzyka nie wpływa na uzyskiwane przez niego korzyści majątkowe.
PRZYKŁAD
Nadajnik radiowy lub telewizyjny znajduje się w miejscu niedostępnym dla ogółu klientów, tj. na zaplecze lub w innym pomieszczeniu, z którego korzystają wyłącznie pracownicy.
Konieczność uiszczania opłat przez przedsiębiorcę uwarunkowana jest zatem dostępnością muzyki dla klienta oraz jej pozytywnym wpływem na odnoszone przez niego zyski. Przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że ewentualne dowody, które służą obronie jego stanowiska musi przedstawić przed sądem. Nie jest to takie łatwe, ponieważ organizacje zbiorowego zarządzania posługują się zwykle argumentacją, że istnieje ścisły związek pomiędzy odtwarzaną muzyką, poprawą nastroju klienta oraz skłonnością do wydawania przez niego pieniędzy.
Zawsze znajdą się osoby akceptujące, jak i negujące zasadność takiego stanowiska. Istotne jest jednak, aby oceniając wpływ odtwarzanej muzyki na skłonność klienta do wydawania pieniędzy brać pod uwagę jeszcze jeden czynnik, jakim jest wysokość opłat. Wartość opłaty powinna pozostawać w odpowiedniej relacji z faktem odtwarzania muzyki oraz czerpanymi z tego tytułu korzyściami przez przedsiębiorcę.
Trzeba pamiętać, że przedsiębiorca nie jest zobowiązany do ponoszenia opłat na poczet organizacji zbiorowego zarządzania z tytułu odtwarzania nagrań, co do których nie mają one praw. Zdarza sie np. zamawianie tego typu nagrań u artystów, którzy na podstawie odpowiedniej umowy przenoszą prawa autorskie do utworów na przedsiębiorcę. Łączy się to oczywiście z wypłaceniem artyście wartości umówionego wcześniej wynagrodzenia.
Zwolnienie z dokonywania opłat dotyczy również sytuacji, gdy przedsiębiorca korzysta z ogólnie dostępnej muzyki, którą artyści dobrowolnie udostępnili w Internecie lub specjalnego radia internetowego odtwarzającego taką muzykę, a także, gdy przedsiębiorca organizuje koncerty na żywo. Warunkiem jest, aby artysta wykonywał utwory, których jest autorem.
Prawa majątkowe wygasają
Warto wiedzieć, że w przypadku korzystania przez przedsiębiorcę z odtwarzania muzyki artystów, których prawa autorskie już wygasły, to nie ma podstaw, by organizacje zbiorowego zarządzania pobierały w ich imieniu opłaty. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie prawa majątkowe wygasają z upływem 70 lat, licząc od chwili śmierci twórcy lub współtwórców utworu.
W przypadku, kiedy twórca utworu muzycznego nie jest znany, okres ten liczy się od daty pierwszego rozpowszechnienia dzieła. Przedsiębiorca nie będzie, zatem podlegał opłatom na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania w przypadku, kiedy w ramach prowadzonej przez siebie działalności odtwarza np. stare utwory muzyki klasycznej. Nie każde odtwarzanie muzyki klasycznej będzie jednak darmowe.
Płyta, z której przedsiębiorca korzysta została przecież przez kogoś wyprodukowana, a zawarte na niej utwory zostały nagrane przez konkretnego muzyka lub całą orkiestrę. Interesy tych osób nadal mogą być realizowane przez reprezentujące je organizacje zbiorowego zarządzania.
Uwaga!
Nie należy zapominać, że opłaty egzekwowane przez organizacje zbiorowego zarządzania to wynagrodzenie za pracę podmiotów uczestniczących w procesie twórczym, z której efektów korzysta przedsiębiorca.
Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do ponoszenia opłat na poczet organizacji zbiorowego zarządzania z tytułu odtwarzania nagrań, co do których nie mają one praw