W konkursie mogą wziąć udział małe i średnie przedsiębiorstwa. Wnioski będą przyjmowane jedynie do 5 czerwca.
W co można zainwestować
Dotacje można pozyskać na zakup nowych maszyn lub całych linii produkcyjnych oraz wybudowanie albo zakup budynków, zakup wartości niematerialnych i prawnych czy usług doradczych niezbędnych do wdrożenia technologii. Inwestycja musi wynieść powyżej 8 mln zł.
Wartość dotacji jest zależna od dwóch czynników: wielkości przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji, i może wynieść od 40 do 70 proc. kosztów kwalifikowanych.
Ważną informacją dla przedsiębiorców mających doświadczenie w dotychczasowych konkursach jest to, że istotnym zmianom uległy kryteria oceny, sama procedura aplikacyjna oraz wzór składanej dokumentacji. Przedsiębiorcy składają tylko wniosek o dofinansowanie bez biznes- planu.
Jednak sam wniosek został rozbudowany i zawiera wiele informacji umieszczonych dotychczas w biznesplanie. Wniosek ma ponad 40 stron. Dodatkowo rekomenduje się składać prognozy finansowe w formie modelu finansowego, którego wzór jest na stronach internetowych PARP.
Najlepsze wnioski, czyli te uzyskujące min. 75 pkt na 100 możliwych, będą prezentowane przez przedsiębiorców na panelu ekspertów, który wybierze zwycięskie projekty.
Jakie kryterium wejścia
Jest też nowy katalog kryteriów oceny. Cały konkurs został ukierunkowany na wybór projektów, których rezultatem będzie wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów. To znacząca zmiana wobec dotychczasowych zasad. Innowacyjność technologii będzie tzw. kryterium wejścia, ale nie będzie już dodatkowych punktów za np. technologię znaną krócej niż 1 rok.
W zamian za to aż 35 pkt na 100 będzie można otrzymać za innowacyjność i konkurencyjność produktu. W ramach pozostałych kryteriów po 15 pkt można zdobyć za posiadanie praw własności przemysłowej (patentu) wykorzystywanych w projekcie lub oparciu projektu na wynikach posiadanych prac badawczo-rozwojowych oraz dodatkowo rozwój obszaru B+R w firmie. Stworzenie nowych miejsc pracy, rozwój eksportu oraz zwiększenie wkładu własnego mogą dać po 10 pkt, zaś wdrożenie innowacji marketingowo-organizacyjnej pozwoli na zdobycie 5 pkt.
W czasie panelu będą oceniane kryteria mocno związane z charakterystykami produktu. Ocenie podlega jego innowacyjność, konkurencyjność i opłacalność przeprowadzenia. Dodatkowo eksperci ocenią strategię marketingową wprowadzenia produktu i zarządzania projektem. Oznacza to, że wytwórcy standardowych produktów, nawet wdrażający innowacyjne technologie produkcyjne, nie będą mieli większych szans w tym konkursie.
W zakresie innowacyjności produktu wnioskodawca powinien wskazać właściwości, czy parametry techniczne i użytkowe, które bezwzględnie przesądzają o przewadze produktu nad innymi. Taka analiza oznacza konieczność przedstawienia najbardziej innowacyjnych produktów już funkcjonujących na rynku, własnych lub konkurencji, i udowodnienie przewag nowego produktu. Ważne jest też jedno z wprowadzonych kryteriów obligatoryjnych, które mówi o tym, że jeżeli projekt wymaga pozwolenia budowlanego lub postępowania środowiskowego, to oba te procesy muszą być zakończone przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy nie zaczęli się starać o takie pozwolenia, mają małe szanse, aby zdążyć na czas. Część z nich stoi przed dylematem innego zdefiniowania projektu i np. zrezygnowania z budowy budynku i umiejscowienie maszyn w istniejącej hali.
Analizując dotychczas dofinansowane projekty w ramach działania 4.4 PO IG można stwierdzić, że branża, z której się wywodzi przedsiębiorca, nie ma znaczenia dla pozyskania dofinansowania. Beneficjenci reprezentują różne gałęzie gospodarki – od sektora lotniczego, przez meblarski, aż do cukierniczego. Ważna jest treść projektu i produkt, który dzięki niemu zostanie wdrożony na rynek.
Siedem kroków do sporządzenia wniosku
1. Weryfikacja posiadanego statusu małego lub średniego przedsiębiorstwa,
2. Określenie kosztorysu i zakresu projektu,
3. Pozyskanie pozwoleń, np. budowlanego (jeśli dotyczy),
4. Przygotowanie argumentacji co do innowacyjności technologii oraz produktu – zebranie dokumentów potwierdzających dany stan faktyczny,
5. Pozyskanie źródeł finansowania wkładu własnego, np. promesy kredytowej,
6. Analiza kryteriów oceny pod kątem szans projektu, np. posiadania praw do patentu czy też oparcia projektu na wynikach prac badawczo-rozwojowych, decyzje o liczbie nowych miejsc pracy oraz wielkości dotacji, o którą będzie się wnioskować,
7. Opracowanie dokumentacji opisowej, modelu finansowego, załączników.