Pierwszy z realizowanych w tym roku konkursów organizowany jest w oparciu o znane już zasady, obowiązujące także w poprzednich naborach wniosków. Być może dość istotne zmiany pojawią się przy okazji kolejnych konkursów. Trwają bowiem prace nad nowelizacją rozporządzenia, regulującego zasady udzielania dotacji z tej części programu „Innowacyjna gospodarka". Jednak na razie wszystko zostało po staremu. Co to oznacza?
Mikro- i mali
Przede wszystkim działanie 8.1 jest adresowane do ściśle określonej kategorii firm. Z jednej strony do tych o niewielkiej liczbie zatrudnionych i niedużych obrotach oraz jednocześnie do tych, których można uznać za początkujących przedsiębiorców.
W związku z tym o dofinansowanie mogą ubiegać się mikro- lub mali przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Polski, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – miejsce zamieszkania, którzy złożą wniosek o udzielenie wsparcia nie później niż przed upływem roku od dnia uzyskania wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego, licząc od dnia tego wpisu, albo rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, licząc od dnia rozpoczęcia tej działalności. Jednak bezwzględny wymóg działania na rynku nie dłużej niż rok dotyczy firm mających siedziby w województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, lubelskim lub wielkopolskim.
Natomiast przedsiębiorcy (mikro- lub mali), którzy mają dłuższy staż, czyli działają ponad rok na rynku, ale krócej niż dwa lata, mają prawo złożyć wniosek o dofinansowanie pod warunkiem, że posiadają siedziby (miejsce zamieszkania w przypadku osób fizycznych) na obszarze pozostałych województw, tj.: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego.
To zróżnicowanie w traktowaniu wynika z tzw. linii demarkacyjnej pomiędzy programem „Innowacyjna gospodarka" a programami regionalnymi. Ponadto dofinansowanie może zostać udzielone przedsiębiorcy, który złożył tylko jeden wniosek o udzielenie wsparcia w trakcie trwania konkursu. Nie można więc próbować zwiększać swoich szans na uzyskanie dotacji poprzez mnożenie podobnych projektów i składanie kilku wniosków o dotację. Będą one wszystkie odrzucane na podstawie kryteriów formalnych.
Istota działania
Niezmienna pozostała także istota wspieranych projektów. A te muszą się opierać na wprowadzeniu na rynek (zaoferowaniu konsumentom lub innym przedsiębiorcom) usługi elektronicznej.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka" (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.) przez e-usługę należy rozumieć usługę świadczoną w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.
Ponad 102 mln zł to kwota przeznaczona na wsparcie e-biznesu
Nie oznacza to, że przedsiębiorca na własny koszt musi wytworzyć lub nabyć odpowiednie produkty cyfrowe (oprogramowanie), niezbędne do świadczenia usługi, a dofinansowaniu podlega wyłącznie ta część projektu (inwestycji), która jest związana z jej wdrażaniem (wprowadzaniem na rynek).
Zgodnie bowiem z § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia PARP może udzielić wsparcia na działalność gospodarczą w dziedzinie gospodarki elektronicznej z przeznaczeniem na realizację projektu, polegającego na świadczeniu co najmniej jednej e-usługi, przy czym projekt ten może obejmować wytworzenie produktów cyfrowych koniecznych do świadczenia usługi. Jak z tego wynika, istotą projektu ma być świadczenie e-usług, ale wytworzenie niezbędnych do tego produktów mieści się w zakresie projektu.
Konieczna dochodowość
Samo sprostanie definicji e-usługi, jako pewnego automatycznego świadczenia, to jednak za mało. Po pierwsze należy pamiętać, że nie wszystkie takie usługi kwalifikują się do wsparcia (nawet jeżeli formalnie spełniałyby definicję). I cytowany wyżej przepis wymienia wyjątki, np. usługi telekomunikacyjne, w tym z elementem wideo lub takie usługi świadczone przez Internet, samo udostępnianie Internetu i stron www nie będzie e-usługą w rozumieniu przepisów, podobnie jak świadczenie usług off-line naprawy sprzętu komputerowego, oferowanie hurtowni danych off-line).
Trzeba więc sprawdzić, czy usługa, którą chce stworzyć firma, nie jest w grupie wykluczonych. Po drugie liczy się jej innowacyjność. To oznacza, że e-usługa powinna w wyraźny sposób wyróżniać się na tle konkurencji, oferując wyższą funkcjonalność, dając nowe możliwości wykorzystania używanych urządzeń lub oprogramowania, trafiając do zupełnie nowych grup docelowych, itp. Na plus dla projektu będzie zapisany fakt, że usługa trafi dodatkowo na rynek lub rynki zagraniczne.
Wymaga to jednak dostosowania jej do potrzeb i wymagań zagranicznych odbiorców (chociażby pod względem językowym). Musi być więc poprzedzone analizą takiego rynku, a nie wyłącznie samym przeświadczeniem przedsiębiorcy, że taką samą usługę uda się sprzedać w Polsce i gdzieś za granicą. I wreszcie ostatni istotny element. Działalność gospodarcza przedsiębiorcy ma się opierać na wprowadzaniu i oferowaniu usług elektronicznych (minimum jednej).
I właśnie ta działalność ma być dochodowa. Przedsiębiorca, składając wniosek o dofinansowanie, musi wykazać, że będzie ona przynosić zysk. I to nie tylko w okresie finansowania projektu, co może trwać maksymalnie przez dwa lata, ale także przez co najmniej trzy kolejne lata po zakończeniu jego realizacji (przez okres tzw. trwałości projektu). Trzeba więc zaplanować, jakie przychody i jakie koszty będą związane z oferowaniem e-usługi (usług).
Oczywiście przedsiębiorca może zaplanować dodatkowe źródła przychodów związane np. z udostępnianiem zasobów serwisu dla działalności marketingowej innych podmiotów, z uczestnictwem w programach afiliacyjnych, wyświetlaniem tekstowych reklam kontekstowych, bannerów albo reklam wideo, przekierowywania na strony partnerów, czy też z umieszczaniem w kodzie serwisu elementów służących pozycjonowaniu innych serwisów. Nie zmienia to jednak nic w obowiązku udowodnienia opłacalności prowadzenia działalności w oparciu o e-usługę.
Rzecz o finansach
Przedsiębiorca, któremu uda się spełnić wszystkie kryteria dostępu, może oczekiwać dofinansowania sięgającego 70 proc. kosztów projektu (tzw. kosztów kwalifikowanych). Jeżeli jest to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która w roku składania wniosku ma nie więcej niż 27 lat, dofinansowanie może zostać podwyższone do 80 proc. A do wspomnianych kosztów kwalifikowanych zalicza się m.in. wydatki na:
- zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi,
- wynagrodzenia wraz z obowiązkowymi pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem oraz na obowiązkowe pozapłacowe koszty pracy przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą,
- zakup analiz przygotowawczych, usług translacyjnych i innych usług eksperckich,
- pokrycie kosztów ogólnych obejmujących zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych, zakup usług księgowych, prawnych, materiałów biurowych i eksploatacyjnych, najem i eksploatację pomieszczeń, pod warunkiem że ich stawki odpowiadają powszechnie stosowanym na rynku, do wysokości 20 proc. całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
Na koniec warto zaznaczyć, że wartość wydatków kwalifikujących się do wsparcia nie może być niższa niż 20 tys. zł. i nie może przekroczyć 700 tys. zł. Tym samym maksymalna dotacja, jaką można pozyskać w działaniu 8.1, to 490 tys. zł. lub 560 tys. zł.
Czy będą zmiany
Obecnie trwają prace nad nowym rozporządzeniem regulującym zasady udzielania dotacji w tzw. działaniach 8.1 oraz 8.2 programu „Innowacyjna gospodarka". Miałoby ono zastąpić dotychczasowe przepisy (tytuł rozporządzenia pozostałby taki sam). Z punktu widzenia opisywanego tutaj działania 8.1 kluczowe zmiany wiążą się z częściowo nowym brzmieniem § 8 rozporządzenia.
Zgodnie z jego ustępem 1 wielkość wsparcia mogłaby wynosić do 70 proc. wydatków kwalifikowanych, przy czym wartość tych wydatków nie mogłaby być niższa niż 20 tys. zł. Intensywność wsparcia mogłaby zostać podwyższona do 80 proc. w przypadku osób młodych (do 27. roku życia). Czyli w tym zakresie przepis powtarzałby dotychczasowe rozwiązania. Jednak dalej w myśl proponowanego ustępu 3 maksymalna kwota wsparcia wynosiłaby:
- 600 tys. zł dla projektów polegających na wdrożeniu i świadczeniu wysoko zaawansowanej e-usługi. Za taką byłaby uznawana usługa spełniająca definicję określoną w kryteriach dla działania 8.1, którą to wprowadzałby i zatwierdzał tzw. komitet monitorujący program „IG",
- 100 tys. zł dla pozostałych projektów przewidujących wdrożenie i świadczenie e-usługi (usług).
Propozycja zmian sprowadza się więc do tego, aby dotację mogły uzyskać także te firmy, których e-usługi nie da się zaliczyć do tych najbardziej innowacyjnych, czy też zaawansowanych technologicznie. W grę wchodziłyby więc także prostsze rozwiązania, przy czym takie projekty otrzymywałyby znacznie niższe dofinansowanie.
Z drugiej strony te firmy, które wprowadzałyby naprawdę innowacyjne e-usługi, mogłyby liczyć na wyższe dofinansowanie niż to stosowane obecnie. Jeżeli projekt rozporządzenia zostanie przyjęty, kolejne nabory wniosków mogłyby odbywać się na zmienionych zasadach. A zgodnie z harmonogramem drugi konkurs ma zostać ogłoszony 18 kwietnia (nabór wniosków od 6 maja do 17 maja). Kolejny (ostatni) 24 czerwca (nabór wniosków od 8 lipca do 19 lipca).
Wniosek z generatora
Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć poprzez jego zarejestrowanie w specjalnym generatorze wniosków. Należy to zrobić w terminie od 18 lutego do 1 marca, w dniu zamknięcia naboru do godziny 16:30. Program jest dostępny na stronie www.parp.gov.pl.
Tam też dostępne są szczegółowe informacje o konkursie, w tym jego regulamin, kryteria wyboru projektów, instrukcja sporządzania wniosku o dofinansowanie, wzór umowy oraz ujednolicona wersja rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego. -