Każdy może się z nim zapoznać i przesłać swoje uwagi. Oczywiście w szczególności dotyczy to przedsiębiorców, którzy planują rozwój poprzez fuzje z innymi podmiotami lub przejęcia niezależnych firm i jednocześnie, ze względu na  skalę działalności, takie działania mogą wymagać zgody urzędu antymonopolowego.

Sama procedura zgłaszania zamiaru koncentracji oraz obowiązki, jakie są z tym związane, zostały określone w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.). Wskazuje ona, kiedy zamiar przejęcia lub połączenia się z inną firmą trzeba zgłosić, a kiedy przedsiębiorca może być z takiego obowiązku zwolniony.

Wyjaśnienia urzędu nie zmieniają oczywiście tych reguł. Nie są przecież źródłem prawa. Jednak dają wskazówki, w jaki sposób urząd te przepisy interpretuje, co jest dla niego najważniejsze, w jaki sposób bada zgłaszane koncentracje. Analiza ta powinna być więc pomocna w przygotowaniu się do takiego przedsięwzięcia i może pozwolić na skrócenie całego postępowania w sprawie koncentracji.

Wyjaśnienia dotyczące oceny zgłaszanych koncentracji składają się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy definiowania rynku właściwego, druga – oceny wpływu koncentracji na rynek. Opis metodologii działań urzędu jest uzupełniony przykładami z  prowadzonych dotychczas postępowań z tego zakresu.

To kolejny dokument przybliżający przepisy dotyczące kontroli koncentracji. Pierwszym były wyjaśnienia w  sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji informujące o  tym, kto i w jaki sposób powinien zgłosić planowaną transakcję do  organu antymonopolowego.

Projekt dokumentu dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl).

Uwagi można nadsyłać na adres koncentracje@uokik.gov.pl. Będą one przyjmowane do 3 lipca. Po zakończeniu konsultacji ostateczna wersja dokumentu zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UOKiK.