Jeśli pracownicy pracują w pomieszczeniach, w których może wystąpić zagrożenie dla ich życia lub zdrowia, należy ich zobowiązać do periodycznego meldowania się w formie i terminie określonych przez pracodawcę. Brak wypełnienia takiego obowiązku musi każdorazowo rodzić rekcję – trzeba sprawdzić, jakie są tego powody.
Odpowiedź na to pytanie przynosi § 43 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650).
Zgodnie z nim, jeżeli w pomieszczeniu pracy, w którym zatrudniona jest jedna osoba, może w sytuacji awaryjnej wystąpić zagrożenie dla zdrowia lub życia, a w szczególności: pożarowe, wybuchowe, porażenia prądem elektrycznym, wydzielanie się gazów lub par substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne, pracodawca wprowadza obowiązek meldowania się tej osoby w ustalony sposób w oznaczonych porach.
Powinien przy tym określić rodzaje pomieszczeń, w których występują takie zagrożenia, a także wskazać sposób meldowania się oraz postępowania, gdy pracownik nie przekazuje takich raportów. Wystarczy wprowadzić wymóg meldowania się drogą telefoniczną lub elektroniczną. Chodzi tutaj jedynie o okresową kontrolę, czy pracownikowi nic się nie stało. Natomiast częstotliwość kontaktowania się podwładnego z wyznaczoną osobą ma zależeć od poziomu występujących zagrożeń oraz specyfiki wykonywanej pracy.