Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie osoby z pomysłem na biznes, który opiera się na wykorzystywaniu rozwiązań elektronicznych, będą mogły starać się o wsparcie.

Uruchomienie kolejnego konkursu w ramach tzw. działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” programu „Innowacyjna gospodarka” jest już wyłącznie uzależnione od wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu „IG”.

Akt ten został już podpisany w resorcie rozwoju i przekazany do ministerstwa gospodarki. Tym samym wkrótce można spodziewać się jego publikacji i wejścia w życia. A to będzie zielonym światłem dla uruchomienia naboru na nieco innych zasadach niż obowiązujące do tej pory.

Także dla dwulatków

Przede wszystkim w niektórych sytuacjach o dotację będą mogły zawalczyć także te mikro- i małe przedsiębiorstwa, które działają na rynku dłużej niż rok (ale maksymalnie dwa lata). Do tej pory kryteria były ostrzejsze. Firmy, dla których minął rok od dnia rozpoczęcia działalności, były wyłączone ze wsparcia. Mówiąc inaczej, dotacje były właściwie zarezerwowane dla tzw. start-up.

Dyskwalifikowało to tych przedsiębiorców, którzy w celu starania się o grant otworzyli działalność, ale ostatecznie nie udało im się uzyskać dofinansowania (nie zdążyli przygotować projektu, został on odrzucony lub nie uzyskał wystarczającej liczby punktów). Jeżeli od chwili rejestracji firmy mijał rok, byli automatycznie wyłączani z kolejnych konkursów.

Po wejściu w życie nowelizacji przepisów to się zmieni, chociaż nie wszędzie. Zmiana, która wprowadza dwuletni okres działalności firmy jako maksymalny, nie dotyczy bowiem przedsiębiorców z tych województw, gdzie regionalne programy oferują analogiczne wsparcia na rozwój e-biznesu, ale kierowane do firm działających co najmniej rok. A warto dodać, że rzeczywiście takie instrumenty wsparcia przez niektóre władze samorządowe zostały przewidziane.

Innymi słowy, jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność ponad rok i jednocześnie działa na terenie województwa, gdzie regionalny program przewiduje wsparcie na e-biznes, nie może ubiegać się o pomoc z działania 8.1 programu „IG”. Nie ma przy tym znaczenia, czy możliwość uzyskania pomocy z programu regionalnego jest realna (samorząd województwa planuje konkurs o takie dotacje), czy tylko teoretyczna (program zawiera odpowiednie działanie, ale środki z niego zostały już wykorzystane w poprzednich latach).

Odwrotnie firma, która działa ponad rok, ale krócej niż dwa lata i na obszarze województwa, którego program nie przewiduje podobnych dotacji, jak te z działania 8.1. Ona, dzięki zmianie przepisów, będzie mogła powalczyć o dotację.

Cyfrowe produkty

Koncentrując się już wyłącznie na firmach, które spełniają kryteria formalne, trzeba zaznaczyć, że zdobycie dofinansowania wcale nie będzie proste. Nie wystarczy zaplanować jakikolwiek biznes oparty na rozwiązaniach elektronicznych. Coraz większa liczba różnego rodzaju portali informacyjnych, usługowych, społecznościowych, sklepów i tzw. porównywarek lub wyszukiwarek powoduje narastającą konkurencję.

Tego typu przedsięwzięcia same w sobie nie będą już nowością na rynku. Muszą się wyróżniać innowacyjnością zastosowanych rozwiązań, wyjątkową użytecznością dla klientów, dostępem do nieoferowanych jeszcze na rynku polskim usług (odkrycie niszy rynkowej) itp.

Innym ważnym kryterium jest opłacalność całego projektu. Firma-wnioskodawca musi udowodnić, że przedsięwzięcie będzie dochodowe, tzn. że da się rzeczywiście zarobić dzięki nowej e-usłudze i firma utrzyma się dzięki temu na rynku, także po okresie finansowania projektu (który może trwać maksymalnie dwa lata).

Dodatkowym argumentem przemawiającym za przyznaniem dotacji naszemu właśnie projektowi może być to, że oferowana dzięki niemu usługa będzie dostępna na rynkach zagranicznych. Planując inwestycję, warto od razu przestawić się na myślenie o gospodarce globalnej, a przynajmniej europejskiej.

Ponadto biznes plan przedsięwzięcia powinien precyzyjnie przedstawiać, w jaki sposób przedsiębiorca zamierza pozyskać klientów, jak dotrze do nich ze swoją usługą oraz odpowiadać na pytanie, dlaczego z tej właśnie elektronicznej usługi mieliby oni korzystać.

e-usługa

Przez e-usługę należy rozumieć usługę świadczoną w sposób zautomatyzowany przy użyciu technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.