Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła kolejną rundę naboru wniosków w ramach działania 8.2 „Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” programu „Innowacyjna gospodarka”.
Samo pojęcie B2B, czyli business to business, odnosi się właściwie do wszelkich form interakcji między firmami, prowadzących do realizacji ich celów biznesowych. To m.in. przygotowywanie ofert i kontrofert, przygotowywanie zamówień i ich potwierdzanie, realizacja transakcji i jej rozliczanie, wystawianie dokumentów związanych z przebiegiem kontraktu czy nawet marketing.
Oczywiście zadaniem wymienionego działania nie jest wspieranie rozwijania wymienionych relacji jako takich, lecz rozwijanie ich przy zastosowaniu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych. Chodzi o to, aby firmy potrafiły wykorzystać instrumenty, jakie daje współczesna technologia, np. do wprowadzenia automatycznej wymiany danych.
Najpierw definicja...
Definicję pojęcia business to business (B2B) na potrzeby działania 8.2 i udzielanej z niego pomocy wprowadza rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach PO IG (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.).
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 należy przez to rozumieć relację usługową i klasę systemów teleinformatycznych przeznaczone do automatycznej komunikacji handlowej (wymiany danych) oraz koordynacji działań między przedsiębiorcami. Przy tym powinny one stanowić niezbędne ogniwo procesów biznesowych tych przedsiębiorców i dotyczyć różnego rodzaju współpracy między nimi.
B2B obejmuje także tzw. model wirtualnego przedsiębiorstwa, z zastosowaniem e-usług (usług elektronicznych). To ostatnie pojęcie odnosi się do usług świadczonych w sposób zautomatyzowany przy użyciu technologii informacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy i bez jednoczesnej obecności stron.
...i jej wyjaśnienie
Przekładając to na prostszy język, chodzi o stworzenie zachęty finansowej dla firm, dzięki której zdecydują się one na integrację własnych systemów informatycznych. Przewiduje się wsparcie projektów o charakterze technicznym, informatycznym i organizacyjnym, które prowadzą do realizacji procesów biznesowych w formie elektronicznej.
W związku z tym typowy projekt mogący liczyć na unij-ne dofinansowanie powinien obejmować wdrożenie nowych lub integrację istniejących systemów informatycznych przedsiębiorstw. Mają one umożliwić automatyczną wymianę informacji pomiędzy tymi systemami. Mówiąc jeszcze inaczej, firma wnioskodawca powinna wskazać we wniosku o dofinansowanie co najmniej dwóch partnerów biznesowych, przy czym każdy z nich powinien dysponować własnym systemem informatycznym.
W wyniku realizacji projektu przez wnioskodawcę i jego partnerów każdy może zachować własny system. Jednak powinny one zostać ze sobą zintegrowane w stopniu umożliwiającym dwustronną automatyczną wymianę danych. W szczególności to wnioskodawca może dostosować swój system informatyczny do systemów przedsiębiorców, z którymi współpracuje, w celu umożliwienia automatyzacji relacji pomiędzy nimi.
Wydatki
O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się mikro-, mali lub średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą i mający siedzibę na terytorium Polski. Dodatkowo wnioskodawca musi wykazać, na podstawie podpisanych umów, że współpracuje z co najmniej dwoma innymi przedsiębiorcami.
Dotacja na integrację systemów nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie może przekroczyć 2 mln zł. Unijne dofinansowanie wolno przeznaczyć zarówno na inwestycje w środki trwałe (zakup lub leasing komputerów, serwerów itp.), jak i na dobra niematerialne, takie jak oprogramowanie, patenty, know-how, licencje oraz zakup usług doradczych lub szkoleniowych. Pełny katalog tzw. wydatków kwalifikowanych zawarty jest w § 11 ust. 2 wymienionego rozporządzenia.
Poziom dotacji zależy od kilku czynników. Od wielkości firmy beneficjenta, rodzaju wydatków (inwestycje, doradztwo, szkolenia) i miejsca realizacji projektu. W części inwestycyjnej (zakup sprzętu, oprogramowania, ich uruchomienie, wdrożenie itp.) dofinansowanie może stanowić do:
- 60 proc. dla średnich przedsiębiorców i 70 proc. dla mikro- i małych firm operujących na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego,
- 50 proc. dla średniej firmy i 60 proc. dla małej i mikro-, jeżeli projekt jest realizowany na terenie województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego,
- 40 proc. dla średniego przedsiębiorcy i 50 proc. dla mikro- i małego na obszarze województwa mazowieckiego.
Z kolei intensywność wsparcia w części dotyczącej wydatków na doradztwo nie może przekroczyć 50 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych (bez względu na wielkość firmy i miejsce działania). Jeżeli w ramach projektu przedsiębiorca będzie korzystał także z usług szkoleniowych, to dotacja sfinansuje do 35 proc. poniesionych na to wydatków (średniej wielkości firmy) lub do 45 proc. (mikro- lub mała firma).
Progi te mogą być podniesione, jeżeli przedsiębiorca skieruje na szkolenie w ramach takiego projektu osobę znajdującą się w szczególnie niekorzystnej sytuacji (np. pozostającą bez zatrudnienia przez co najmniej sześć miesięcy, która ukończyła 50 lat lub mieszka samotnie i ma na utrzymaniu co najmniej jedną osobę) lub niepełnosprawną.
Wnioski elektronicznie
Wniosek o dofinansowanie należy przygotować w wersji elektronicznej w specjalnym generatorze dostępnym na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl). Jak przystało na konkurs dotyczący wdrażania elektronicznych systemów, także w tej formie wolno go złożyć i zatwierdzić.
Jednak tylko wtedy, gdy firma dysponuje bezpiecznym podpisem elektronicznym.
W przeciwnym wypadku komplet wydrukowanych dokumentów (wniosek w wersji papierowej) należy dostarczyć do jednej z tzw. regionalnych instytucji finansujących, właściwej ze względu na miejsce (województwo) realizacji projektu.
Jednak i w tym wypadku za datę złożenia wniosku uważa się dzień, kiedy wniosek został zatwierdzony w generatorze. Listę regionalnych instytucji finansujących wraz z danymi adresowymi znajdziemy na podanej wyżej stronie. Tam także znajduje się oficjalne ogłoszenie o konkursie, jego regulamin, wzór wniosku, kryteria wyboru projektów i inne dokumenty, niezbędne do prawidłowego przygotowania aplikacji.
Na stronie jest specjalna zakładka poświęcona najczęstszym błędom popełnionym przez aplikujących w poprzednich konkursach. Może ona stanowić dobrą bazę dla weryfikacji własnego pomysłu i wniosku.
Warto także odnotować, że na potrzeby działania 8.2 PO IG oraz działania 8.1 (e-usługi) został stworzony specjalny portal: www.web.gov.pl. Można tam znaleźć przykłady już zrealizowanych lub będących w trakcie realizacji projektów, które otrzymały dofinansowanie.
Dla aplikujących do opisywanego tu działania 8.2 warto także polecić publikację „Realizacja procesów B2B z wykorzystaniem technologii ICT”, która jest dostępna na tej stronie.
Dodatkowe kryteria
Każdy wniosek o dofinansowanie musi przejść przez sito tzw. kryteriów formalnych i merytorycznych. Spełnienie tych pierwszych jest niezbędne. Te drugie dzielą się na obligatoryjne i fakultatywne.
Chociaż fakultatywne pozornie mają mniejsze znaczenie, to przedsiębiorcy, którzy poważnie myślą o pozyskaniu dotacji, powinni je spełnić.
Każdy punkt może bowiem decydować o pozycji na liście rankingowej, a tym samym szansie uzyskania grantu. I tak do 15 pkt uzyska projekt, w którym wnioskodawca zakłada współpracę z partnerami zagranicznymi.
Przez takiego uznaje się firmę zarejestrowaną i mającą siedzibę poza granicami Polski. Jest to uzasadnione tym, że nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z zagranicznymi firmami jest z reguły obarczone wyższymi kosztami i większym ryzykiem.
Punktacja w tym kryterium jest zróżnicowana. Od zera przy braku takiej współpracy, przez:
- 11 pkt – jeden partner zagraniczny,
- 13 pkt – dwóch patrnerów,
- do 15 pkt – co najmniej trzech.
Kolejne kryterium fakultatywne odnosi się do zakresu integracji systemów wnioskodawcy i partnerów. Jeżeli w ramach takiego procesu nastąpi wdrożenie (implementacja) zaawansowanego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EWD) w standardzie EDI lub równoważnym, firma może zyskać do 16 pkt.
Także tutaj dokonano pewnej selekcji. System punktacji i weryfikacji jest następujący:
- brak implementacji podpisu oraz EWD – 0 pkt,
- wdrożenie wyłącznie zaawansowanego podpisu elektronicznego – 4 pkt,
- wprowadzenie wyłącznie EWD w standardzie EDI lub równoważnym – 12 pkt,
- jednoczesne wprowadzenie tych dwóch systemów – 16 pkt.
Jeszcze inne kryterium premiuje długotrwałą współpracę przedsiębiorców.
Ci wnioskodawcy, którzy jako partnerów w projekcie B2B wskażą firmy, z którymi już współpracują, otrzymają do 22 pkt. Tak będzie, gdy współpraca trwa co najmniej trzy lata z dwoma partnerami.
Gdy współpraca trwa co najmniej rok – 7 pkt. W przypadku udokumentowania współpracy trwającej dłużej niż dwa lata, ale krócej niż trzy – 9 pkt. Wprowadzenie tego kryterium ma premiować firmy, które udowodniły, że potrafią utrzymać długotrwałą współpracę, a tym samym dają większe szanse na zachowanie trwałości rezultatów dotowanego projektu.
Niezwykle istotnym punktem oceny wniosku jest także efektywność ekonomiczna całego projektu. Kryterium premiuje te pomysły, w których prosty zwrot z inwestycji nastąpi najpóźniej w ciągu trzech lat od zakończenia jej realizacji. Najwyższą ocenę (32 pkt) otrzymają te projekty, w których nastąpi to w 18 miesięcy.