Nie ma obiektywnie najlepszej oferty komórkowej dla biznesu. Każdą taryfę należy analizować z punktu widzenia konkretnego klienta.

– Sposób korzystania z usług przez poszczególne organizacje bywa skrajnie różny. Ważne są takie parametry, jak odsetek połączeń wykonanych w ramach firmy i poza nią oraz stopień wykorzystania usług przez poszczególnych użytkowników. W zależności od konkretnej sytuacji ta sama taryfa danego operatora może być niezwykle korzystna lub całkowicie nieodpowiednia dla danego klienta – wyjaśnia Emil Konarzewski, analityk rynku telekomunikacyjnego z firmy Audytel.

Przy wyborze oferty dla firmy kupującej większą ilość telefonów powinna być także zbadana struktura korzystania z usług, czyli odsetek użytkowników najaktywniejszych, średnio aktywnych oraz rzadko używających komórek. Nie warto natomiast opierać się wyłącznie na danych zawartych w cennikach.

– Firmy kupujące nawet 7 – 10 telefonów mogą negocjować z operatorem warunki oferty – wyjaśnia Grzegorz Bernatek z Audytelu.

Wysokość upustów stosowanych w takich przypadkach jest trudna do określenia. – Przyjmujemy, że ceny zawarte w ogólnodostępnych ofertach to stawki dla mikrofirm. Więksi klienci mogą liczyć na ofertę, którą handlowiec operatora skonstruuje na podstawie analizy kosztów i przychodów firmy. Można powiedzieć, że klienci kupujący około 50 aktywacji i więcej mogą uzyskać ceny poniżej stawek MTR (stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych) – twierdzi ekspert Audytelu.

[srodtytul]Elastyczna nowość[/srodtytul]

Jeśli weźmiemy pod uwagę ceny z ogólnodostępnych oficjalnych cenników, zdecydowanie wyróżnia się najnowsza, wprowadzona 24 stycznia, biznesowa oferta Orange. To pierwsza w Polsce propozycja dla firm, która pozwala klientom określić wysokość abonamentu miesięcznego (od 30 do 515 zł).

W zależności od wysokości miesięcznego zobowiązania abonamenty podzielone są na osiem planów optymalnych: 100, 250, 450, 450 z Internetem, 900, 900 z Internetem, 1800 i 1800 z Internetem. Nazwa planu odpowiada ilości minut połączeń zawartych w abonamencie, przy czym operator oferuje klientom promocyjne 10 proc. minut dodatkowo.

[wyimek][b]60 groszy[/b] mniej więcej tyle klienci Orange, Plusa i Ery płacą za minutę połączenia do Play[/wyimek]

Oferty wspomagane są dodatkowymi pakietami internetowymi. Dwa najtańsze plany optymalne: 100 i 250 (kosztujące 30 – 59 zł i 60 – 98 zł) zawierają odpowiednio 100- i 200-MB pakiet danych. To ilości zupełnie wystarczające do swobodnego korzystania z sieci za pośrednictwem telefonu. Do droższych planów optymalnych (od 450 do 1800) dodawana jest usługa internetowa Business Everywhere z limitem transferu 2 GB oraz nawigacja.

[srodtytul]Od najtańszych po najwyższą półkę[/srodtytul]

Konkurenci Orange nie oferują na razie taryf elastycznych, choć jak zapowiadają analitycy, wkrótce ma się to zmienić.

W zestawieniu tradycyjnych, najtańszych ofert dla biznesu atrakcyjnymi cenami wyróżnia się Play korzystający z określonych przez UKE niższych stawek za zakańczanie połączeń w innych sieciach (stawki MTR). W ramach abonamentu za 30 zł klient otrzymuje aż 150 minut połączeń i najniższą (20 gr) stawkę za połączenia po wyczerpaniu pakietów.

Najtańszy abonament Ery wynosi 20 zł. Za tę sumę klient otrzymuje jednak tylko 69 minut połączeń i stawkę 29 gr za minutę po wyczerpaniu pakietu. Orange za 30 zł oferuje nieco więcej minut niż Era (100) oraz niemal taka samą stawkę za minutę po wyczerpaniu abonamentu (30 gr).

Najmniej atrakcyjna wydaje się oferta Plusa. Za 35 zł miesięcznego abonamentu oferuje on 90 minut rozmów i 40 gr za minutę po wyczerpaniu darmowych połączeń.

Podobnie, z zachowaniem proporcji, wyglądają oferty ze średniej półki cenowej (w tabeli, którą publikujemy obok, uwzględniliśmy abonamenty najbliższe cenie 100 zł). Play za 90 zł oferuje 500 minut połączeń i 18 gr za minutę po wyczerpaniu limitów. Podobne ilości minut daje Orange, jednak jego abonament w tym przedziale cenowym zaczyna się od 99 zł.

Najtańszy abonament ze średniej półki proponuje Era (80 zł), z tym że obejmuje on tylko 320 minut połączeń. Mniej konkurencyjna jest oferta Plusa: 300 minut i 35 gr za minutę rozmowy za 105 zł miesięcznie.

Podobny układ zostaje zachowany na najwyższej półce cenowej. Pod względem ilości oferowanych minut i ceny abonamentu najbardziej zbliżone są oferty Orange i Play. Era za wyższą cenę oferuje największą liczbę minut (2222) oraz takie same jak Orange i Play stawki za połączenia. Plus według cennika jest najdroższy.

[srodtytul]Ważne są usługi dodane[/srodtytul]

O tym, jak niewielkie znaczenie przy wyborze oferty mogą mieć podstawowe parametry cennikowe, świadczy katalog usług dodawanych przez operatorów. Skierowane są one zwłaszcza do użytkowników dzwoniących w ramach tej samej sieci lub do innych współpracowników z tej samej firmy czy instytucji.

I tak np. usługa połączeń z dziesięcioma wybranymi numerami w sieci w cenie 1 gr za minutę kosztuje w Erze zaledwie 5 zł miesięcznie. Podobną ofertę ma w cenniku Plus; połączenia z wybranym numerem za 10 gr netto dostaje się po dopłaceniu 1 zł miesięcznie.

Pod względem połączeń we własnej sieci najlepiej wypada Play oferujący nielimitowane, darmowe rozmowy w ramach sieci Play. Operator ten oferuje jednak firmom relatywnie drogi dostęp do Internetu: 12 gr za transfer 1 MB danych (12 zł za 100 MB). Dla porównania, w Plusie pakiet 20 MB kosztuje zaledwie 4 zł, a w Erze 300 MB – 20 zł.

[ramka][b]Cenowy próg bólu operatora[/b]

Cena krańcowa to stworzona przez analityków Audytelu metoda porównywania taryf różnych operatorów.

Firma badawcza analizuje minimalną cenę netto jednej minuty połączenia we wszystkich aktualnych taryfach operatora; chodzi o minuty nielimitowane, dostępne po wyczerpaniu przez użytkownika wszystkich pakietów abonamentowych. Cena krańcowa nie uwzględnia też pakietów minut, które w danym okresie rozliczeniowym można aktywować tylko raz. Jak tłumaczy Grzegorz Bernatek z Audytelu, cena krańcowa to najniższa cena, po jakiej operator jest skłonny zrealizować dany typ połączenia przy założeniu, że wolumen tych połączeń może być bardzo duży.

Obecne ceny krańcowe za minutę połączenia to 18 gr dla Ery i Play, 24 gr dla Plusa oraz 30 gr w przypadku Orange.[/ramka]

[ramka][b]Podstawowe informacje w tabeli[/b]

Przeanalizowaliśmy i porównaliśmy najświeższe oferty komórkowe dla biznesu.

Tabela, którą drukujemy - [b][link=http://www.rp.pl/galeria/514230,1,600564.html]zobacz tabelę[/link][/b] - zawiera podstawowe dane na temat wybranych ofert poszczególnych operatorów. Jej analiza może być punktem wyjścia przy szukaniu optymalizacji kosztów usług mobilnych.

W tabeli nie zmieściły się liczne odstępstwa od standardu, usługi dodatkowe i promocje obniżające koszty. Większość z nich opisaliśmy w tekście.[/ramka]