[b]- Od trzech miesięcy nie jestem już pracownikiem firmy X. Ostatnio, zupełnie przypadkowo, odkryłem, że w dalszym ciągu aktywny jest adres poczty elektronicznej, którym posługiwałem się służbowo (składający się z mojego imienia, nazwiska i nazwy firmy). Czy takie działanie mojego byłego pracodawcy jest uprawnione?[/b] – pyta czytelnik.

W świetle przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2CBA76DBF98901DC89BC6506467F0970?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link] o legalności przetwarzania danych osobowych można mówić wówczas, gdy zachodzi jedna z przesłanek określonych w art. 23 ust. 1. I tak jest to dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

- osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę,

- jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa,

- jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie tej osoby,

Reklama
Reklama

- jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,

- jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych albo odbiorców danych a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Zakładając, że po rozwiązaniu stosunku pracy pracownik nie wyraził zgody na dalsze przetwarzanie danych, wydaje się, że sprawa jest oczywista. Firma nie ma prawa w dalszym ciągu pozostawiać aktywnego adresu e-mailowego. Przy tym trudno byłoby tu wskazać inne ewentualne przesłanki wymienione w art. 23 ustawy, w szczególności jakiś prawnie usprawiedliwiony cel przedsiębiorcy.

[b]Warto w tym miejscu powołać się na decyzję generalnego inspektora danych osobowych, która dotyczyła podobnej sprawy (DOLiS/DEC-515/09). [/b]

[ramka] [b]Zobacz:[link=http://www.rp.pl/artykul/103406,589327-Wyjasnienia-GIODO-dotyczace-mozliwosci-przetwarzania-danych-osobowych-bylego-pracownika-.html] Uzasadnienie decyzji GIODO dotyczącej możliwości przetwarzania danych osobowych byłego pracownika przez pracodawcę[/link][/b][/ramka]

Służbowy adres e-mailowy został stworzony w ściśle określonym celu, jakim jest kontakt pracownika z klientami i kontrahentami przedsiębiorcy, a zatem związanym i wynikającym ze stosunku pracy. Po jego ustaniu także ten cel ustał.

A zgodnie z art. 26 ustawy dane mogą być zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów. Ponadto nie powinny być przetwarzane niezgodnie z tymi celami i muszą być poprawne merytorycznie i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane.

W opisywanym przykładzie dochodzi do naruszenia tych norm. Cel ustał. Dane nie są aktualne i poprawne, ponieważ sugerują, że dana osoba jest nadal pracownikiem firmy. Ponadto ich przetwarzanie narusza prawa i wolność osoby, której dotyczą.

Cytując wspomnianą decyzję, ciągła aktywność a zarazem możliwość przesłania wiadomości na aktywny adres e-mail pośrednio utożsamia osobę z firmą, co daje fałszywy obraz rzeczywistości.

Poza tym osoba, do której, zgodnie z jej identyfikatorem zawartym w adresie, kierowana jest korespondencja, nie ma możliwości zapoznania się z nią, co z kolei stanowi przejaw naruszenia jej wolności, prawa do komunikowania się oraz ochrony jej korespondencji.

Reasumując, należałoby zgłosić się do byłego pracodawcy z żądaniem usunięcia tych danych, a w razie odmowy zwrócić się o pomoc do GIODO.