Zgodnie z art. 233 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link] pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno-sanitarne, do których zaliczają się też pomieszczenia obejmujące palarnie. Wynika to z § 2 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3038CB5D6BA18C9D0332A6B324B50792?id=170775]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.)[/link].

Dotyczy on pracodawców zatrudniających więcej niż 20 pracowników. Zapewnienie pracownikom palarni przestanie być obowiązkowe od 15 listopada 2010 r. tego dnia wchodzi bowiem w życie nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU nr 81, poz. 529), zgodnie z którą wyznaczenie palarni w zakładzie pracy zależy od decyzji pracodawcy.

Palarnia, jak wszystkie pomieszczenia higieniczno-sanitarne, powinna się znajdować w budynku, w którym odbywa się praca. Ostatecznie może być usytuowana w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które w przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy powinno być również ogrzewane. Wysokość pomieszczeń higieniczno-sanitarnych nie powinna być w świetle mniejsza niż 2,5 m. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości pomieszczeń higieniczno-sanitarnych do 2,2 m, jeżeli palarnia jest usytuowana w suterenie, piwnicy lub na poddaszu.

Dodatkowo rozdział 7 załącznika nr 3 (§ 40 – 42) precyzuje wymagania wobec palarni, stanowiąc, że powinny być one usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego.

W palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 mkw. powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia, z tym jednak, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na palarnie nie powinna być mniejsza niż 4 mkw. Należy zapewnić przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Prezentowane stanowisko jest tożsame ze stanowiskiem sądów administracyjnych.

[b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I OSK 892/06) [/b]stwierdził: zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy zatrudniające co najmniej 20 osób muszą wyznaczyć pomieszczenie na palarnię.

Jednakże biorąc pod uwagę konieczność elastycznego reagowania na większe możliwości techniczne w zakresie tworzenia palarni, należy dopuścić możliwość sytuowania palarni w kabinach instalowanych w pomieszczeniach. Kabina taka jest wówczas traktowana jako odrębne pomieszczenie higieniczno-sanitarne.