Te oraz inne formy ich wspomożenia i różne ułatwienia dla nich przewiduje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=360172]ustawa z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (DzU nr 123, poz. 835[/link]; dalej ustawa powodziowa). Obowiązuje ona od dnia jej ogłoszenia, czyli od 9 lipca 2010 r.

[srodtytul]Dofinansowania z PFRON[/srodtytul]

Zgodnie z art. 11 ustawy powodziowej pracodawcy zatrudniający niepełnosprawnych, którzy ucierpieli przez tegoroczne kataklizmy, mają szanse na finansowy „zastrzyk” z PFRON na:

- utrzymanie zagrożonych likwidacją miejsc pracy dla niepełnosprawnych,

- odtworzenie zniszczonej lub utraconej infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej i przedsiębiorstw niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą,

- pomoc dla takich osób na zakup utraconego albo zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych,

- usunięcie powstałych szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja, zakup sprzętu),

- dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją niepełnosprawnych.

Dofinansowania na te cele ze środków PFRON przysługują jednak maksymalnie do kwoty, której nie da się pokryć z innych źródeł. Wnioski o ich przyznanie zainteresowani przekazują do PFRON najpóźniej do końca 2010 r., co wynika z art. 15 ustawy powodziowej.

[srodtytul]Poluzowanie wydatków [/srodtytul]

Ustawa powodziowa w art. 12 ust. 1 pozwala zakładom pracy chronionej (zpch) przeznaczyć środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron) na odtworzenie infrastruktury i wyposażenie utraconych lub zniszczonych w wyniku powodzi miejsc pracy oraz rehabilitacji niepełnosprawnych.

Pieniądze te, z wyjątkiem obejmujących indywidualne programy rehabilitacji niepełnosprawnych, wolno im też wydać na ratowanie zagrożonych likwidacją wskutek tegorocznych powodzi warsztatów terapii zajęciowej, w tym do 10 proc. wartości zfron – na przedsięwzięcia wspólne lub na bezzwrotną pomoc w celu usuwania skutków powodzi w innym poszkodowanym zpch.

[b]Na poniesienie wskazanych kosztów muszą najpierw uzyskać akceptację PFRON, składając wnioski najpóźniej do końca 2010 r[/b]. Nie mają oni natomiast obowiązku zdobywania zgody PFRON na udzielenie z puli indywidualnych programów rehabilitacji (co najmniej 15 proc. środków zfron) indywidualnego wsparcia niepełnosprawnym pracownikom w celu usuwania skutków powodzi ich dotyczących, a w szczególności na:

- zakup utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych,

- ograniczenie barier technicznych i architektonicznych powstałych na skutek tego żywiołu.

Opisane zasady stosujemy odpowiednio do zakładowych funduszów aktywności prowadzonych przez zakłady aktywności zawodowej.

[srodtytul]Taryfa ulgowa dla dłużników[/srodtytul]

Do 31 grudnia 2010 r. zpch, który stracił w wyniku niedawnych klęsk żywiołowych zdolność spłaty pożyczki zaciągniętej w PFRON przed 9 lipca 2010 r., ma prawo zgłosić wniosek o jej pełne bądź częściowe umorzenie, wraz z odsetkami (art. 13 i 15 pkt 3 ustawy powodziowej).

W tym też terminie wolno mu złożyć wniosek o odroczenie terminów płatności zwrotu dofinansowania do oprocentowania kredytów bankowych wziętych na cele związane z rehabilitacją niepełnosprawnych przed 9 lipca 2010 r.

Inni pracodawcy mogą w tych okolicznościach też starać się o odroczenie terminów płatności z tytułu zwrotu następujących refundacji kosztów:

- adaptacji pomieszczeń określonej w art. 16 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CB341C335C59027567D02048B43D015F?id=257066]ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14 poz. 92 ze zm.)[/link],

- miesięcznych zatrudnienia osoby pomagającej niepełnosprawnemu,

- wyposażenia stanowiska pracy dla przyjętej osoby niepełnosprawnej bezrobotnej bądź poszukującej pracy.

Wnioski w tych sprawach również muszą trafić do PFRON najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

[srodtytul]Spóźnione składki nie odbiorą refundacji[/srodtytul]

PFRON refunduje niepełnosprawnym przedsiębiorcom składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a niepełnosprawnemu rolnikowi czy rolnikowi zobowiązanemu do uiszczania składek za niepełnosprawnego domownika – składki na ubezpieczenia społeczne rolników.

[b]Warunkiem otrzymania refundacji jest jednak terminowa wpłata tych należności[/b]. Zainteresowani, którzy nie byli w stanie uregulować ich na czas w związku z powodzią, nie zostaną pozbawieni refundacji. Ale uwaga! Ustawa powodziowa w art. 16 pozwala na opieszałość w spłacie wyłącznie składek za okresy maj – grudzień 2010 r.

[ramka][b]WAŻNE[/b]

Jeżeli pracodawca naruszył warunki umowy w sprawie udzielenia którejś z form wsparcia z powodu powodzi, to organ może go potraktować ulgowo, np. nie żądać oddania pomocy pod warunkiem usunięcia nieprawidłowości i kontynuować umowę albo odroczyć termin płatności zwrotu.[/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Ustawa powodziowa obejmuje usuwanie następstw powodzi z maja i czerwca 2010 r. Wobec powodzi, jakie miały miejsce w lipcu i sierpniu br., rząd zapowiada przedłużenie jej obowiązywania jeszcze na te kataklizmy.[/ramka]