Ministerstwo Finansów chce, by comiesięczna informacja w tej sprawie była sporządzana i przekazywana resortowi w dwóch okresach sprawozdawczych: od 1. do 15. dnia miesiąca oraz od 16. do ostatniego dnia miesiąca.
Wczoraj w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa i ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników (druk sejmowy 3106).
Jedną z propozycji jest zmiana art. 82 § 2 ordynacji. Rząd chce, aby banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe sporządzały informacje w krótszych niż aktualne okresach rozliczeniowych, ale nadal przekazywały je do siódmego dnia następnego miesiąca. Pewnym ułatwieniem ma być dla nich zastrzeżenie w przepisie, że informacja nie musi obejmować rachunków założonych i zlikwidowanych w tym samym okresie sprawozdawczym.
Zmiana ma pomóc fiskusowi egzekwować podatki. Otrzymywane dane ministerstwo przekazuje bowiem swoim służbom, które następnie wykorzystują je w dochodzeniu zobowiązań przez zajęcie rachunku bankowego. Chcąc więc zwiększyć efektywność poboru podatków dokonywanego w tym trybie, MF postanowiło zwiększyć częstotliwość przekazywania informacji, bo – jak uznało – obecna jest „niewystarczająca dla realizacji założonego celu”.
Ukłonem w stronę instytucji finansowych będzie wydłużone vacatio legis. Przepis ma wejść w życie w dziesiątym miesiącu od dnia ogłoszenia noweli. To czas na dostosowanie systemów informatycznych do zwiększonych obowiązków sprawozdawczych.