Celem tego działania jest podniesienie konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przez dostosowanie do wymogów rynkowych, w tym zapewnienie dostępu do nowych technologii oraz systemów certyfikacji i jakości. [b]Wsparcie z niego może być udzielana na podstawie trzech rozporządzeń regulujących kwestie pomocy publicznej[/b]. Są to:

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=242145]rozporządzenie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU z 2007 r. nr 193, poz. 1399 ze zm.)[/link],

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=242148]rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU z 2007 r. nr 193, poz. 1398 ze zm.)[/link],

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=241199]rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach RPO (DzU z 2007 r. nr 185, poz. 1317 ze zm.)[/link].

Tym samym przed mazowieckimi firmami rysują się szerokie możliwości rozwoju.

[srodtytul]Na inwestycje[/srodtytul]

Jedna z nich to postawienie na inwestycje materialne, czyli związane z zakupem środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, związanych np. z:

- utworzeniem nowej firmy,

- rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,

- zróżnicowaniem dotychczasowej działalności poprzez wprowadzenie nowych produktów lub usług,

- zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącej firmie.

Za nową inwestycję będzie także uznany zakup środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił.

Jednak w takiej sytuacji należy pamiętać o bezwzględnym wymogu, że takie środki są nabywane przez inwestora niezależnego od sprzedającego.

Jednocześnie za nową inwestycję nie może być uznana taka, która prowadzi wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych. Tym samym nie ma prawa być przedmiotem umowy o dofinansowanie.

[ramka][b]Przykład[/b]

W małym zakładzie rzemieślniczym właściciel chce wymienić dwie od lat używane maszyny. Zastępuje je nowymi, a nawet – nowoczesnymi. Jednak taka wymiana urządzeń nie wpływa w zasadniczy sposób na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Rzemieślnik nadal świadczy takie same usługi. Korzysta tylko z maszyn, które ułatwiają mu pracę. Taka inwestycja w zasadzie nie ma szans na wsparcie w ramach pomocy regionalnej. Gdyby jednak te same nowe maszyny pozwalały w jakiś sposób na rozszerzenie zakresu działalności (umożliwiają świadczenie dodatkowych usług), czyli w nomenklaturze unijnej na dywersyfikację jego działalności, szanse na uzyskanie unijnego grantu wzrastają.

Jeżeli jednak firma nie spełnia wymogu nowej inwestycji, nadal ma szansę na dotację pod postacią pomocy de minimis. W jej przypadku wymogi nowoczesności i innowacyjności inwestycji są dużo łagodniejsze. Jest ona jednak ograniczona pod względem finansowym. Firma nie ma prawa uzyskać więcej niż równowartość 200 tys. euro.[/ramka]

[srodtytul]Progi wsparcia[/srodtytul]

W ramach działania 1.5 programu mazowieckiego [b]firmy mają się prawo ubiegać o zaliczki i refundację części wydatków. Łącznie mogą one stanowić określoną część tzw. wydatków kwalifikowanych. Jaka ona będzie, zależy od miejsca działalności i wielkości firmy. [/b]

Województwo mazowieckie jest w o tyle specyficznej sytuacji w porównaniu z pozostałymi regionami, że zostało podzielone. Inny poziom wsparcia obowiązuje dla Warszawy, inny dla pozostałego terytorium. I tak w Warszawie średnia firma ma prawo oczekiwać dotacji na poziomie 40 proc. kosztów inwestycji, mikro i mała na poziomie 50 proc.

Dla wszystkich pozostałych, czyli działających poza stolicą, będzie to odpowiednio 50 proc. (średnie) i 60 proc. (małe i mikro).

[srodtytul]Usługi doradcze[/srodtytul]

Oprócz wsparcia inwestycji materialnych powiązanych z zakupem nowych maszyn i urządzeń, prowadzeniem prac budowlanych (rozbudowa firmy) lub nabyciem licencji, patentów, innej wiedzy działanie 1.5 to także wsparcie w postaci dofinansowania usług doradczych.

Wspierane dotacjami będą przede wszystkim te związane z projektowaniem, wdrażaniem i doskonaleniem:

- nowych produktów lub usług,

- systemów zarządzania jakością i innych wspomagających zarządzanie,

- zarządzania środowiskiem, BHP oraz w zakresie certyfikacji wyrobów, usług, maszyn i urządzeń.

Jeżeli zatem przedsiębiorca chce skorzystać z usług innej wyspecjalizowanej firmy, także ma prawo ubiegać się o dotację na pokrycie części kosztów takiej usługi. W tym wypadku dla wszystkich podmiotów obowiązuje jednakowy pułap pomocy. Jest to 50 proc. kosztów kwalifikowanych (czyli np. bez VAT wykazanego przez firmę doradczą na fakturze).

[srodtytul]Wniosek przez MEWA[/srodtytul]

Wniosek o dofinansowanie należy przygotować poprzez specjalny system:

Mazowiecki Elektroniczny Wniosek Aplikacyjny. Następnie wydrukowany egzemplarz wraz z załącznikami trzeba dostarczyć do siedziby Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

[b]Konkurs rozpocznie się 30 czerwca i będzie miał charakter zamknięty.[/b] To znaczy, że określony zostanie termin, do którego wnioski będą przyjmowane, i będzie to termin ostateczny.

Szczegółów na ten temat oraz samego regulaminu konkursu należy szukać na stronie [link=http://www.mazowia.eu]www.mazowia.eu[/link].

[ramka][b]Postaw na innowacyjność, a otrzymasz punkty[/b]

[b] Jednym ze strategicznych kryteriów wpływających na ostateczną ocenę projektu jest stopień jego innowacyjności. Warto zaznaczyć, że za innowacyjność projektu uznaje się konkretny jego rezultat w postaci nowego bądź zmodernizowanego produktu lub wyrobu, procesu, metody, których wprowadzenie zmieni istniejącą sytuację społeczno-gospodarczą województwa. Tak rozumiana innowacyjność powinna się przyczyniać do poprawy jakości, ulepszeń, modernizacji, wprowadzenia nowych rozwiązań, produktów, wyrobów, a także usług.[/b] Ocena tego kryterium została podzielona na dwie kategorie.

W jednej oceniany jest zakres nowych rozwiązań w projekcie

– technologicznych i technicznych. W tym miejscu ocenie podlega stopień innowacyjności technicznej i technologicznej projektu, opisanego we wniosku.

Tym samym w wyniku realizacji inwestycji powinny zostać wprowadzone nowatorskie i nowoczesne rozwiązania niestosowane dotychczas przez wnioskodawcę lub też inne podmioty na rynku. Ocena dokonywana jest na podstawie informacji umieszczonych przede wszystkim w części C7 wniosku o dofinansowanie. Za spełnienie tego kryterium można uzyskać 3 pkt.

Ponadto zakres innowacyjności mierzony jest w zakresie zmian organizacyjnych i zarządczych. Tutaj ocenie podlega stopień innowacyjności organizacyjnej projektu opisanego we wniosku. Dlatego przy jego realizacji powinny zostać wprowadzone innowacyjne rozwiązania, skutkujące np.:

- szybszą reakcją na zmiany w otoczeniu,

- poprawą sprawności w działaniu,

- wdrożeniem nowych metod, modeli oraz procedur postępowania.

Także to kryterium jest weryfikowane głównie na podstawie informacji zawartych w części C7 dokumentu aplikacyjnego. Do uzyskania jest 1 pkt. [/ramka]