Jak stworzyć zespół zgranych pracowników, lojalnych wobec firmy i zaangażowanych w jej rozwój?

Jak prowadzić badania naukowe i wprowadzać innowacje, nie dysponując odpowiednio przygotowaną do tego kadrą?

Jak wreszcie zwiększać sprzedaż, jeżeli przedstawiciele handlowi nie potrafią przekonać do własnych produktów swoich odbiorców?

Odpowiedzi na te pytania są stosunkowo proste. Trzeba odpowiednio inwestować we własnych pracowników, czyli postawić na rozwój kapitału ludzkiego. Co istotne na wszystkie tego typu pomysły da się uzyskać unijne dotacje, chociaż trzeba mieć na uwadze, że po drodze trzeba spełnić wiele kryteriów.

[srodtytul]Zorganizuj kurs[/srodtytul]

Dwa działania programu „Kapitał ludzki” zakładają dofinansowywanie szkoleń. Chodzi o nr 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach” oraz nr 8.1.1 „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”.

[b]Pieniądze z tych działań wolno przeznaczyć na przygotowanie projektów skierowanych zarówno do kadry zarządzającej, jak i do etatowych pracowników.[/b] Da się dzięki nim organizować szkolenia ogólne, jak i te dostosowane do specyfiki konkretnej firmy bądź nawet konkretnego stanowiska pracy (tzw. szkolenia specjalistyczne). Definicje tych pojęć zawarte są w [b]rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 800/2008 (DzUrz UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r.)[/b], które reguluje m.in. zasady udzielania pomocy publicznej na szkolenia.

I tak zgodnie z nim:

- szkolenie ogólne oznacza szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, lecz przekazujące umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia,

- szkolenie specjalistyczne ozna- cza szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Jak rozumieć te definicje?

Przykładowo: nauka korzystania z Internetu będzie uznana za szkolenie ogólne. Uzyskaną wiedzę pracownik będzie mógł bowiem wykorzystywać w przyszłości, także na innych stanowiskach pracy, a nawet w innym przedsiębiorstwie. Podobnie będzie z nauką jakiegoś popularnego na rynku programu do księgowości.

Gdyby jednak w tej samej firmie został zainstalowany program komputerowy stworzony specjalnie na jej zamówienie i dostosowany do jej potrzeb, szkolenie z jego obsługi będzie miało charakter specjalistyczny. Tak uzyskanej wiedzy nie uda się bowiem wykorzystać w innym miejscu pracy. Podobnie szkoleniem ogólnym może być nauka języków obcych, podczas gdy kurs obsługi wózka widłowego będzie już szkoleniem specjalistycznym. Podział ten ma daleko idące konsekwencje. Wiąże się bowiem z wysokością dofinansowania (zobacz [link=http://www.rp.pl/galeria/6,1,394797.html]Poziom dofinansowania szkoleń[/link])

[ramka] [b]Przykład[/b]

Firma organizuje dla swoich kierowców kurs bezpiecznej i ekonomicznej jazdy różnymi typami pojazdów. Koszt takiego projektu to 300 tys. zł (dla ułatwienia przyjmijmy, że są to wydatki kwalifikowane, a szkolenie może być uznane za ogólne).

W przypadku małej firmy jej udział własny wyniesie więc 60 tys. zł. W przypadku średniej firmy jej wkład będzie stanowił 90 tys. zł, natomiast duże przedsiębiorstwo ze środków własnych wyłoży 120 tys. zł. Pozostałą część sfinansuje budżet unijny i polski (odpowiednio 80, 70 i 60 proc. kosztów projektu).[/ramka]

[srodtytul]Pensja i podręcznik[/srodtytul]

Dla każdego projektu i inwestycji finansowanej z funduszy jednym z najważniejszych pojęć jest kwalifikowalność wydatków. Jest to ta część kosztów, w której mogą partycypować fundusze (w tej sytuacji Europejski Fundusz Społeczny). Wszystkie pozostałe koszty wnioskodawca ma obowiązek sfinansować samodzielnie.

Dla programu KL instrukcje w tym zakresie zawarte są w specjalnych wytycznych ministra rozwoju regionalnego oraz wynikają z tzw. programów pomocowych (odpowiednie rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego). Dokumenty te są dostępne na stronie www.mrr.gov.pl.

[b]Zgodnie z wytycznymi, co do zasady, wszystkie wydatki mogą być kwalifikowane, jeżeli są niezbędne do realizacji projektu.[/b] Należy tylko udowodnić, że mają one bezpośredni związek z celami projektu oraz są efektywne. W praktyce są to wszelkie koszty związane bezpośrednio ze szkoleniami, czyli tak zwane wydatki miękkie.

Jednak w pewnych granicach, w ramach tzw. cross-financingu, można również sfinansować inwestycje „twarde”, czyli związane z niewielkimi pracami budowlanymi (np. dostosowanie pomieszczeń do potrzeb szkoleniowych, w tym w szczególności do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz zakupem sprzętu (np. pomoce naukowe, komputery, rzutniki do pokazu prezentacji, niezbędne wyposażenie biurowe itp.).

Jednak wszystkie tego typu wydatki muszą być bardzo dokładnie uzasadnione oraz wynikać z potrzeby realizacji danego projektu. Innymi słowy, trzeba udowodnić, że bez nich nie dałoby się zrealizować właściwej części projektu, czyli szkolenia. Ponadto ich wartość nie może przekraczać 10 proc. wszystkich wydatków kwalifikowanych stanowiących budżet projektu. Przykładowo: do kosztów kwalifikowanych zalicza się wydatki poniesione na:

- wynagrodzenia oraz inne świadczenia związane z pracą, przeznaczone dla osób prowadzących szkolenie lub świadczących usługi doradztwa związanego ze szkoleniem,

- podróże służbowe osób prowadzących szkolenie oraz ich uczestników,

- materiały szkoleniowe oraz ich dostawę,

- najem, dzierżawę lub leasing pomieszczeń oraz sprzętu związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia,

- pokrycie innych kosztów bieżących szkolenia, w tym kosztów egzaminów, a także zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia,

- amortyzację sprzętu i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do realizacji szkolenia,

- koszty poradnictwa i doradztwa w zakresie, w jakim dotyczą projektu szkoleniowego, w tym koszty przeprowadzenia diagnozy potrzeb szkoleniowych w firmie, poniesione do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu,

- wynagrodzenia pracowników oddelegowanych na szkolenie obliczone za czas ich faktycznego uczestnictwa w kursie (w pewnych dopuszczalnych granicach).

[b]Z kolei do kosztów niekwalifikowanych zalicza się między innymi podatek [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]VAT[/link], chyba że przedsiębiorca zgodnie z przepisami nie ma żadnej możliwości jego odzyskania[/b] (uzyskania zwrotu lub możliwości odliczenia zgodnie z polskimi przepisami o VAT).

Bardzo ostrożnie trzeba również podchodzić do wspomnianych wydatków związanych z zakupem sprzętu oraz robót i materiałów budowlanych. Wprawdzie również one, pod pewnymi warunkami, mogą zostać włączone do budżetu projektu, ale tylko we wspomnianych wyżej granicach. Ponadto muszą być bardzo dobrze uzasadnione. Innymi słowy – trzeba wykazać, że bez ich dokonania szkolenia w ogóle by nie było. Inaczej także zostaną uznane za koszty niekwalifikowane.