Firma mająca specyficzne potrzeby szkoleniowe lub pragnąca przeszkolić znaczną grupę pracowników ma możliwość samodzielnego ubiegania się o wsparcie. Pracowników można także wysłać na dofinansowany kurs zewnętrzny.
[srodtytul]Plan dla firmy na wyłączność[/srodtytul]
Organizacja zamkniętego szkolenia dostępnego wyłącznie dla pracowników jednej firmy wiąże się z obowiązkiem zaplanowania całego przebiegu takiego kursu. Następnie należy przelać pomysł na odpowiedni wniosek i złożyć go w odpowiedzi na ogłoszony konkurs.
Ponadto trzeba spełnić wszystkie wymogi i kryteria wynikające z regulaminu takiego konkursu. Taki wniosek jest przedmiotem oceny i w zależności od jej wyniku otrzymuje dotację bądź nie. Następnie przez cały czas realizacji projektu trzeba monitorować jego przebieg i prowadzić rozliczenia. Wymaga to zatem dodatkowego nakładu pracy, ale część kosztów z tym związanych wolno włączyć do budżetu. Warto to jednak rozważyć, gdyż takie szkolenie wynika z potrzeb konkretnej firmy i na pewno będzie dostosowane do jej rzeczywistych potrzeb.
[srodtytul]Bez samodzielnego pisania wniosku[/srodtytul]
Jeżeli jednak przedsiębiorca chce uniknąć samodzielnego przygotowywania wniosku, a następnie rozliczania projektu, może skorzystać z ofert firm szkoleniowych. Wiele takich podmiotów, aby poprawić swoją konkurencyjność, ubiega się o dotacje unijne, mając później możliwość oferowania tańszych kursów. W takiej sytuacji rolą pracodawcy jest tylko odnaleźć interesujące szkolenie i delegować na nie pracownika. Nie trzeba pisać wniosku, a tylko wnieść wymagany wkład własny. Podobnie jak przy samodzielnej realizacji projektu koszty te będą różne w zależności od charakteru kursu i wielkości firmy.
Oczywiście, istnieją sytuacje, w których podnoszenie kwalifikacji mogą zapewnić wyłącznie podmioty zewnętrzne. Tak będzie np. w przypadku studiów uzupełniających lub podyplomowych. Te mogą organizować tylko uczelnie wyższe (a część z nich również korzysta w tym zakresie z funduszy unijnych).
Jak wyszukać takie projekty? W wyszukiwarkach internetowych wystarczy wpisać hasło „szkolenia”, dodając do tego: „dotacje” „dofinansowane z EFS” itp.
Można także zajrzeć na strony: [link=http://www.inwestycjawkadry.pl]www.inwestycjawkadry.pl[/link]. lub [link=http://www.szkoleniaparp.pl]www.szkoleniaparp.pl[/link]. Znajduje się tam baza ofert szkoleniowych.
[srodtytul]Pytanie o referencje[/srodtytul]
Decydując się na wybór konkretnego szkolenia, warto dokładnie zapoznać się z firmą, która je organizuje, programem kursu i poprosić o referencje. Jeżeli firma jest rzetelna, na pewno chętnie pochwali się liczbą przeszkolonych firm i ich pracowników oraz poda ich nazwy. Warto również podkreślić, że szkolenia zewnętrzne mają pewną wartość dodatnią, na którą nie zawsze zwracamy uwagę. W ich trakcie pracownicy wysłani przez nas na szkolenie mają kontakt z instruktorami i kursantami z innych firm. To pozwala na swobodną wymianę myśli, doświadczeń i poglądów.
Przykładowo: osoby odpowiedzialne za reklamę, marketing lub public relations, wysłane na kurs czy studia zewnętrzne mogą więcej się nauczyć, dyskutując nie tylko w czasie zajęć, ale i nieformalnych spotkań z uczestnikami z innych przedsiębiorstw, wymieniając się własnymi doświadczeniami i podchwytując ciekawe rozwiązania. Organizowanie dla nich teoretycznych zajęć zamkniętych, odbywających się w siedzibie firmy na pewno nie przyniesie takich efektów.