Mikro- i małe przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność nie dłużej niż rok, mają prawo powalczyć o dotację z tzw. działania 8.1 programu „Innowacyjna gospodarka”. Ma ono pomóc w rozwijaniu tzw. e-usług. To właśnie w czasie ostatniego naboru do tego konkursu telewizje pokazywały gigantyczne kolejki zainteresowanych koczujących na ulicy.
Prawdopodobnie pod koniec pierwszego kwartału 2010 r. znów będzie można składać wnioski i jest raczej pewne, że zainteresowanie też będzie znaczne.
[srodtytul]Cyfrowy świat[/srodtytul]
Kluczowym słowem dla tego działania jest e-usługa. Wsparcie otrzymają bowiem projekty, które przewidują wprowadzenie nowej usługi i świadczenie jej odbiorcom (konsumentom) drogą elektroniczną.
Definicja tego terminu znajduje się w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=280342]rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.)[/link].
I tak pod pojęciem e-usługi rozumiane są świadczenia realizowane całkowicie lub częściowo w sposób automatyczny. Ten automatyzm musi w tym wypadku być realizowany przez technologię informatyczną, np. odpowiednie oprogramowanie. Do innych ważnych cech e-usługi należy zaliczyć to, że:
- polega ona na wysyłaniu i odbieraniu danych za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, np. przez Internet,
- jest świadczona na indywidualne żądanie usługobiorcy (jest zindywidualizowana),
- jest realizowana bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji (czyli zdalnie),
- od usługi w ujęciu tradycyjnym odróżnia ją brak udziału człowieka (lub jego minimalny udział) w świadczeniu usługi.
E-usługa musi odpowiadać na konkretnie postawione pytanie/ zamówienie usługobiorcy. Przykładami takich usług świadczonych w sieci lub dzięki którym dane trafiają do urządzeń mobilnych (telefony komórkowe, iPody itp.) mogą być serwisy społecznościowe, wortale, udostępnianie i aktualizacja oprogramowania, wyszukiwarki i przeglądarki internetowe, portale typu e-rezerwacje, e-bilety lub e-fotoalbumy, aukcje internetowe lub udostępnianie gier online.
Jednocześnie należy pamiętać, że przy ocenie wniosków weryfikowana będzie oryginalność pomysłu i innowacyjność zastosowanych rozwiązań.
[srodtytul]Ile zyskamy[/srodtytul]
Zastanawiając się nad realizacją takiego projektu i przygotowując biznesplan, trzeba pamiętać o pewnych ograniczeniach finansowych. Budżet inwestycji musi przekraczać wartość 20 tys. zł, a z drugiej strony nie może być większy od jednego miliona. Pomoc w przypadku działania 8.1 udzielana jest w tzw. formie de minimis.
Ma to swoje dobre, jak i gorsze strony. Te ostatnie wiążą się z tym, że pomoc nie może przekroczyć 200 tys. euro (o ile firma nie wykorzystała już wcześniej części tego limitu poprzez uzyskanie innych rodzajów wsparcia). Natomiast zaletą jest to, że dotacja może sięgać nawet 85 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych projektu. A te mogą się składać z wydatków m.in. na zakup:
- usług informatycznych, technicznych lub doradczych, prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi,
- usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych (energia, woda, ogrzewanie) lub pocztowych,
- materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
- nowych środków trwałych (np. komputerów, serwerów, aparatów cyfrowych lub rzutników),
- wartości niematerialnych i prawnych (np. patenty, licencje).
Maksymalny okres finansowania inwestycji to dwa lata. Po tym czasie firma musi się utrzymać na rynku przez następne trzy. Zatem to bardzo ważne, aby cały projekt nie tylko okazał się ciekawy, ale też mógł w przyszłości przynosić zyski.
[ramka][b]Wnioski po ogłoszeniu[/b]
Za organizację konkursów odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Najbliższy taki nabór powinien ruszyć pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku. Na stronie internetowej agencji pojawi się wtedy właściwe ogłoszenie ([link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link]).
Wnioski o dofinansowanie składa się w siedzibach tzw. regionalnych instytucji finansujących właściwych dla danego województwa. Zatem przedsiębiorcy spoza Mazowsza nie muszą z nimi jeździć do Warszawy. [/ramka]