W czasach mediów społecznych witryna firmowa już nie wystarcza do nawiązania relacji z klientem. Przydaje się natomiast blog, czyli dziennik internetowy. Można dzięki niemu przyciągnąć klienta, co przekłada się na zainteresowanie usługą czy towarem. Można także zbudować zaufanie do marki.
W polskim Internecie odnotowanych jest prawie 2,84 mln blogów, ale czynnych jest dziesięć razy mniej. Blogów firmowych jest niewiele. W serwisie [link=http://www.blogifirmowe.wordpress.com]www.blogifirmowe.wordpress.com[/link] zarejestrowano niepełną setkę.
[srodtytul]Jakie są oczekiwania[/srodtytul]
Jak wynika z badania Eurocom Worldwide przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw europejskich, decydując się na założenie internetowego dziennika, firmy kierują się przede wszystkim potrzebą wzmocnienia interakcji klientów z firmą. Tego właśnie oczekuje 51 proc. badanych. 23 proc. bloguje, aby uczestniczyć w debatach i wymianie doświadczeń biznesowych. 14 proc. wskazało, że blogi służą do podniesienia poziomu rozpoznawalności firmy, zaś 11 proc. chce wzmocnić pozycjonowanie.
Identyczne oczekiwania mają polskie przedsiębiorstwa. W październiku 2008 r. portal [link=http://www.Firmy.net]Firmy.net[/link] przeprowadził badanie ankietowe dotyczące internetowej promocji. Objęło ono 2801 firm zarejestrowanych na portalu. Okazało się, że dla 28 proc. priorytetem było dotarcie do jak największej liczby klientów. Równie ważne (25 proc. wskazań) są wzrost sprzedaży, wysoka pozycja w popularnych wyszukiwarkach internetowych (17 proc.), kreowanie wizerunku i zwiększenie rozpoznawalności marki (9 proc.).
Blogi coraz częściej są używane jako nowe narzędzie marketingowe. Jak pokazują badania KnowledgeStorm oraz Universal McCann, 53 proc. ankietowanych internautów pozyskuje informacje dotyczące biznesu i technologii właśnie z tego źródła. A 70 proc. przesyła informacje o ciekawych blogach innym osobom.
Blog powinna mieć każda firma oferująca produkty lub usługi innym firmom (B2B) oraz wszystkie większe przedsiębiorstwa obsługujące indywidualnych klientów. Za pośrednictwem bloga można dostarczać informacje o nowościach i planach oraz przedstawiać produkty w bardziej przyjazny sposób.
[srodtytul]Serwis czy własna domena[/srodtytul]
Firmy tworzą blogi na zarejestrowanej odrębnej domenie lub wykorzystują narzędzia, jakie daje Web 2.0, czyli serwisy społecznościowe (w tym mikroblogowe). Gemius podaje, że największy zasięg odnotował serwis Pinger.pl portalu O2.pl (4,01 proc.). Na drugim miejscu w rankingu uplasował się [link=http://www.blip.pl]Blip.pl[/link] należący do Grupy GG Network (1,97 proc.), a na trzecim najpopularniejszy na świecie serwis mikroblogingowy Twitter (zasięg 1,46 proc.).
Do firmowego blogowania można także wykorzystywać istniejące popularne serwisy, takie jak choćby Twitter. Wiele firm używa go jako narzędzia marketingowego. Twitter to darmowy serwis społecznościowy udostępniający usługę mikroblogowania. Umożliwia ona użytkownikom wysyłanie oraz odczytywanie tweedów, czyli krótkich wiadomości tekstowych wyświetlanych na stronie użytkownika oraz dostarczanych innym, którzy obserwują dany profil.
[wyimek][b]2,84 mln[/b] tyle blogów odnotowanych jest w polskim Internecie; czynnych jest dziesięć razy mniej[/wyimek]
W lipcu tego roku w „Journal of the American Society for Information Science and Technology” opublikowane zostały wyniki badania Bernarda J. Jansena i Mimi Hang z Pennsylvania State University na temat wpływu mikrobloggingu na kreowanie wizerunku marki w sieci. Autorzy przeanalizowali 150 tys. wpisów na Twitterze na temat marki.
Okazało się, że 19 proc. dotyczy konkretnej marki, z tego 20 proc. wyraża określony stosunek: w 50 proc. przypadków wyraźnie pozytywny, w 33 proc. bardzo negatywny. Opinie dotyczące marek mają tendencję do szybkich zmian. Dlatego ten kanał komunikacji trzeba monitorować i natychmiast reagować na negatywne zmiany.
Choć dostępnych jest wiele bezpłatnych platform, najlepiej założyć blog firmowy na własnej domenie, do której powinien być dokupiony hosting. Gdy firma ma stronę internetową, można utworzyć subdomenę, np. www.blog.firma.pl.
[srodtytul]Newsy, opinie, porady[/srodtytul]
Blog należy pisać na bieżąco i regularnie uzupełniać. Może to robić jeden lub kilku pracowników. Jeśli w firmie nie ma osób, które mogłyby to robić regularnie, można zlecić stworzenie i prowadzenie blogu profesjonaliście.
Blogi firmowe mają różny charakter. Mogą koncentrować się na przykład na newsach, nowościach w branży. Ale wtedy wpisy muszą być częste, co najmniej jeden dziennie. Można stworzyć także blogi zawierające opinie czy poglądy konkretnych osób na określony temat. Istnieją też blogi dotyczące na przykład projektów (reklam, ubrań) czy rozwiązań określonych problemów. Zbierane są wtedy pomysły i opinie, a autor ogranicza się zazwyczaj do krótkiego komentarza. Kolejna odmiana to blogi edukacyjne. W tej grupie najczęściej spotykanym tematem jest poradnictwo, jak pisać bloga.
[ramka][b]Komentuje Piotr Jarosławski, blog firmowy AktywnySmyk.pl[/b]
Prowadzenie blogu rozpoczęliśmy w maju 2009 r., miesiąc po uruchomieniu sklepu. [link=http://www.aktywnysmyk.pl]AktywnySmyk.pl[/link] jest małym rodzinnym biznesem. Nie mieliśmy na początku działalności środków na reklamę naszej firmy. Stąd właśnie blog, optymalizacja witryny w wyszukiwarkach, profil sklepu na Facebooku, w mikroblogach i inne formy oferowane przez Internet.
Blog jest naszym kanałem komunikacji z klientami. Zamieszczamy tam porady, ciekawostki, konkursy. Blog ma charakter niekomercyjny, dlatego klienci nierzadko bardziej ufają tekstom tam zamieszczonym niż opisom produktów na stronie sklepu.
Link do ciekawego tekstu z blogu wędruje po znajomych, a dzięki temu poprawia się jego pozycja w wyszukiwarkach. Odkąd prowadzimy blog, obserwujemy dużo wejść do sklepu właśnie z niego. A takie wejścia w większości kończą się zakupami.
Uważam, że dla sklepu internetowego prowadzenie blogu jest jedną z najefektywniej-szych form darmowej promocji w Internecie. Blogi wzbudzają zaufanie do sklepu. Można tam zamieszczać ciekawe treści niedotyczące bezpośrednio produktu; na stronach sklepu nie byłoby dla nich miejsca.
Produktami flagowymi naszego sklepu są rowerki biegowe (bez pedałów). Na początku naszej działalności były one bardzo słabo znane polskim rodzicom. Blog pomógł nam je rozpropagować, uświadomić ich przewagę nad powszechnie wcześniej używanymi trójkołowcami. Sklepy działające w niszy dzięki blogom mogą się znakomicie wypromować.
Prowadzenie blogu jest angażującym zajęciem. Jeśli bowiem chcemy, aby blog żył i stale przyciągał nowych użytkowników, aktualizacje muszą być częste, a posty ciekawe.
Wymaga to nieustannego przeszukiwania Internetu pod kątem ciekawostek oraz pisania autorskich tekstów, porad, przemyśleń. W naszym przypadku wszyscy trzej pracownicy sklepu piszą posty do blogu, a ich publikacja jest koordynowana przez jedną osobę.
Moim zdaniem wszystkie firmy działające w Internecie powinny prowadzić bloga.
Dotyczy to zwłaszcza biznesów niszowych, unikalnych, mało popularnych, czyli takich, które poprzez bloga będą mogły w przystępny sposób przybliżyć swoją działalność potencjalnym klientom.[/ramka]
[ramka][b]Kto powinien mieć bloga[/b]
- firmy, które żyją z kapitału intelektualnego, czerpią zyski ze sprzedawania know-how, np. doradcze, programistyczne, projektanci i designerzy, architekci;
- firmy, których klienci lubią rozmawiać lub czytać o produktach, mają z nimi związek emocjonalny; dotyczy to np. kawy czy herbaty, zdjęć cyfrowych, podróżowania;
- firmy z wysoko wyspecjalizowanych branż lub oferujące złożone produkty, np. związane ze skomplikowanym hobby (akwarystyka, hodowla zwierząt itp.); klienci takich firm poszukują informacji i potrzebują ponadprzeciętnej wiedzy na dany temat;
- firmy, których działalność wywołuje emocje i wzbudza przeciwstawne opinie; może to dotyczyć np. ekologii czy sztuki;
- osoby prowadzące działalność na własny rachunek; blog może służyć do budowania pozycji eksperta w danej branży;
- firmy technologiczne, oferujące usługi i produkty dla biznesu; klienci takich firm są na ogół dobrze obeznani z komputerami i często szukają informacji o usługach właśnie w Internecie.
[i]Źródło: Robert W. Bly, „Blog Schmog”[/i][/ramka]
[ramka][b]Jakie korzyści[/b]
- Klienci są informowani o nowościach w ofercie firmy nie w marketingowy, sztywny sposób.
- Można powiadamiać o zmianach w firmie, co zwiększa zaufanie do niej.
- Można szybko reagować na negatywne opinie, plotki, skonfrontować komentarze na temat produktów i usług.
- Klienci mają możliwość komentowania oferty i wyrażania szczerych opinii. Nie trzeba organizować spotkań, rozsyłać ulotek czy ankiet.
- Można prowadzić rozmowy z klientami, co pozwala budować pozytywny wizerunek firmy.
- Popularność blogów przekłada się na ilość kliknięć, kliknięcia to użytkownicy, a użytkownicy to potencjalni klienci.
Jeśli do tego dodamy różne ułatwienia w rodzaju RSS czy agregatorów, a do tego wzajemne linkowanie blogosfery, musimy przyznać, że blog to dobre narzędzie marketingowe.
- Można dotrzeć do ludzi zainteresowanych produktami firmy lub branżą, w której firma działa.
- Zyskuje się dostęp do darmowego badania rynku. Wystarczy przedstawić pomysł i zapytać klientów o zdanie. Na podstawie ich komentarzy można ocenić, czy pomysł ma szanse na sukces.
- Osoba pisząca popularnego bloga zaczyna być rozpoznawalna. A im głośniej o twórcy, tym lepiej dla firmy, którą reprezentuje.
[i]Źródło: na podstawie [link=http://www.Myslipare.blox.pl]myslipare.blox.pl[/link][/i][/ramka]
[ramka][b]Są też wady[/b]
- Naruszenie prywatności, niebezpieczeństwo, że zostaną ujawnione tajemnice firmy.
- Pomysły mogą być przechwycone przez konkurencyjną firmę.
- Czarny PR – ktoś może odwiedzać bloga tylko po to, by oczernić autora i firmę, odebrać klientów.
- Pisanie, czytanie, komentowanie i w ogóle udzielanie się w środowisku blogowym wymaga zaangażowania i pochłania dużo czasu.[/ramka]
[ramka][b]Najlepsze w Internecie[/b]
Co roku serwis [link=http://www.blogifirmowe.wordpress.com]www.blogifirmowe.wordpress.com[/link] organizuje konkurs na najlepszy polski blog firmowy.
W ubiegłym roku laureatami konkursu były:
- w kategorii blogi nowe (3 – 6 miesięcy): blog Sensors ([link=http://www.blog.sensors.pl]blog.sensors.pl[/link]), blog Helen Doron ([link=http://www.blog.helendoron.pl]blog.helendoron.pl[/link]), blog Pożegnanie z Afryką ([link=http://www.blog.pozegnanie.com]blog.pozegnanie.com[/link])
- w kategorii blogi dojrzałe (6 miesięcy – 1 rok): blog mBank ([link=http://www.mbank.pl/blog]mbank.pl/blog[/link]), blog Skarpetkowo ([link=http://www.blog.skarpetkowo.pl]blog.skarpetkowo.pl[/link]) i blog Kameleon ([link=http://www.kameleonsklep.pl]kameleonsklep.pl[/link])
- w kategorii blogi profesjonalne (powyżej 1 roku): blog E-lady ([link=http://www.blog.e-lady.pl]blog.e-lady.pl[/link]), blog Infopraca ([link=http://www.weblog.infopraca.pl]weblog.infopraca.pl[/link]), blog Webaudit ([link=http://www.webaudit.pl/blog]webaudit.pl/blog[/link])[/ramka]