Ta pierwsza możliwość oznacza konieczność przygotowania całego projektu takiego kursu, przelania go na odpowiedni wniosek i złożenia aplikacji w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Dodatkowo trzeba spełnić wszystkie wymogi i kryteria wynikające z regulaminu takiego konkursu.
Wniosek jest przedmiotem oceny i w zależności od jej wyniku firma otrzymuje dotację bądź nie. Następnie przez cały czas realizacji projektu trzeba monitorować jego przebieg i prowadzić rozliczenia. Wymaga to zatem dodatkowego nakładu pracy. Jednak wtedy takie szkolenie rzeczywiście jest dostosowane do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Ponadto szkoleni są tylko jego pracownicy.
Jeżeli firma chce uniknąć samodzielnego przygotowywania wniosku a następnie rozliczania projektu, może skorzystać z ofert specjalistycznych firm szkoleniowych. Wiele takich podmiotów, aby poprawić swoją konkurencyjność, ubiega się o dotacje unijne, mając później możliwość oferowania tańszych kursów.
W takiej sytuacji pracodawca ma tylko odnaleźć interesujące szkolenie i delegować na nie pracownika. Nie trzeba pisać wniosku, a tylko wnieść wymagany wkład własny. Podobnie jak przy samodzielnej realizacji projektu koszty te będą różne w zależności od charakteru kursu i wielkości firmy.
Oczywiście istnieją takie sytuacje, w których podnoszenie kwalifikacji mogą zapewnić tylko podmioty zewnętrzne. Tak będzie m.in. w przypadku studiów uzupełniających lub podyplomowych, które z założenia mogą organizować tylko uczelnie wyższe (a część z nich również korzysta w tym zakresie z funduszy unijnych).
[b]Żeby znaleźć takie projekty, wystarczy w wyszukiwarkach internetowych wpisać hasło „szkolenia”, dodając do tego „dotacje”, „dofinansowanie z EFS” itp. [/b]Można także wpisać adres [link=http://www.inwestycjawkadry.pl]www.inwestycjawkadry.pl[/link]. lub [link=http://www.szkoleniaparp.pl]www.szkoleniaparp.pl[/link]. Na portalach tych znajduje się baza ofert szkoleniowych.
Oczywiście wybierając konkretne szkolenie, warto dokładnie zapoznać się z firmą, która je organizuje, z programem kursu i poprosić o referencje. Jeżeli firma jest rzetelna, na pewno chętnie pochwali się ilością przeszkolonych firm i poda ich nazwy.
Szkolenia zewnętrzne mają pewną wartość dodatnią, na którą nie zawsze zwracamy uwagę. W ich trakcie pracownicy wysłani przez nas na szkolenie mają kontakt z instruktorami i kursantami z innych firm. To pozwala na swobodną wymianę myśli, doświadczeń i poglądów.
Przykładowo osoby odpowiedzialne za reklamę, marketing lub public relations, wysłane na kurs czy studia zewnętrzne mogą więcej się nauczyć, dyskutując nie tylko w czasie zajęć, ale i nieformalnych spotkań z uczestnikami z innych przedsiębiorstw, wymieniając się własnymi doświadczeniami i podchwytując ciekawe rozwiązania. Organizacja dla nich teoretycznych zajęć zamkniętych, odbywających się w siedzibie firmy, na pewno nie przyniesie takich efektów.