Wystarczy dostęp do Internetu, dobry komputer, chwila wolnego czasu i dobre chęci, aby zostać uczniem Akademii PARP. Szkolenia prowadzone są poprzez sieć, a to oznacza, że można do nich przystąpić w dowolnym czasie, zarówno będąc w pracy, jak i po powrocie do domu. Komputer można włączyć o szóstej rano, albo o 22. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości przedsiębiorcy. Kursy są darmowe (niewymagany jest żaden wkład własny), w całości finansowane ze środków unijnych i budżetu państwa oraz dostępne dla wszystkich mikro-, małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników.

[srodtytul]Własna praca...[/srodtytul]

Zakres szkoleń oferowanych w Akademii jest naprawdę bogaty i składa się obecnie z 15 różnych kursów (patrz ramka). Od tematyki związanej z zakładaniem własnego przedsiębiorstwa, poprzez problemy zarządzania produktem i personelem, finansowania inwestycji, negocjacji handlowych po zasady BHP. Jeden z ostatnio zaproponowanych kursów jest odpowiedzią na obecną sytuację na świecie i wiąże się z zarządzaniem firmą w czasach kryzysu. Każde szkolenie składa się z kilku tzw. modułów podzielonych na poszczególne lekcje. Przykładowo wspomniana lekcja „zarządzanie firmą w czasie kryzysu” składa się z ośmiu takich modułów:

- kryzys w gospodarce,

- kryzys w firmie,

- analiza sytuacji kryzysowej w firmie,

- strategie antykryzysowe,

- zarządzanie finansowe w kryzysie,

- zarządzanie ludźmi w sytuacji kryzysowej,

- komunikacja i działania PR,

- narzędzia prewencji i ostrzegania.

[b]To uczestnik decyduje o tym, jaki materiał i w jakim czasie chce opanować.[/b] Nie ma narzuconego programu, co oznacza, że można dowolnie wybierać moduły szkoleniowe i zapoznawać się z materiałem w dowolnej kolejności, chociaż warto podkreślić, iż nad postępami nauki czuwa tzw. opiekun grupy szkoleniowej. Pomocnym narzędziem są testy, które rozpoczynają i kończą każdą lekcję. W ten sposób użytkownik może najpierw zweryfikować własną wiedzę, a później ocenić postępy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powracać w dowolnym momencie do przestudiowanych już materiałów, jeżeli pojawią się wątpliwości lub po prostu test końcowy słabo wypadnie.

[srodtytul]... i pomoc ekspertów[/srodtytul]

Kursant nie jest pozbawiony merytorycznego wsparcia.[b] Podobnie jak na uczelni student może prosić o pomoc swoich wykładowców, tak tutaj ma dostęp do tzw. opiekunów i tutorów. [/b]Ci pierwsi pomogą przy problemach technicznych (rejestracja, dostęp do materiałów, kontakt z innymi uczestnikami), wyborze szkolenia, ocenie postępów w nauce. Można się z nimi kontaktować codziennie (oprócz niedziel i świąt) w godzinach 8 – 20.

Druga grupa składa się z ekspertów (są to specjaliści i – co warte podkreślenia – praktycy w konkretnych zagadnieniach). Dzięki nim zajęcia bazują na rzeczywistych przykładach, służą oni merytoryczną pomocą w przypadku trudności ze zrozumieniem jakiejś części materiału lub rozwiązaniem zadania. Jednak to też nie wszystko. Akademia PARP to również wspólne grupy ćwiczeniowe, dyskusyjne, czaty i fora wymiany informacji. Dzięki temu uczestnik nie tylko może zdobyć wiedzę teoretyczną, ale także wymieniać się praktycznymi informacjami z innymi użytkownikami, dowiadywać się, jak rozwiązywali oni podobne problemy, jakie mają opinie i zdanie w ramach poruszanych tematów, wspólnie przygotowywać prace i rozwiązywać zadania wyznaczone przez ekspertów. To również możliwość zadawania pytań na forum dyskusyjnym, nawet niekoniecznie związanych z tematyką szkolenia. Z kolei czat umożliwia uczestnikom bezpośrednią komunikację.

Osoby zarejestrowane w portalu Akademii PARP mogą w dowolnym czasie dyskutować na tematy związane z przedsiębiorczością, gospodarką i ekonomią. Czat jest również jednym z narzędzi w pracach grupowych. Przy tym uczestnicy posiadający kamerę internetową mogą nawet prowadzić za pomocą tego instrumentu wideokonferencje. To wszystko sprawia, że warto się zarejestrować na stronie akademii. A można to zrobić poprzez witrynę [link=http://www.akademiaparp.gov.pl]www.akademiaparp.gov.pl[/link]. Na pierwszym etapie tego procesu wystarczy podać zaproponowany przez siebie tzw. login i hasło, adres poczty elektronicznej (e-mail), zadeklarować wielkość firmy lub chęć rozpoczęcia własnej działalności oraz podać płeć.

[srodtytul]Także dla bezrobotnych[/srodtytul]

Początkowo Akademia PARP była stworzona wyłącznie dla pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Od jakiegoś czasu jest także dostępna dla pracowników dużych przedsiębiorstw, urzędników administracji państwowej lub samorządowej, studentów, a także bezrobotnych. [b]Warunkiem przystąpienia do szkolenia jest zadeklarowanie w formularzu zgłoszeniowym chęci założenia firmy i rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej.[/b] Tacy uczestnicy mają nieco ograniczony dostęp do całego programu. W szczególności chodzi o tzw. program nagród Akademii PARP, w ramach którego do absolwentów szkoleń internetowych wysyłane są nagrody z logo akademii oraz specjalne certyfikaty potwierdzające ukończenie wybranego kursu. Przy tym szkolenia dostępne są dla osób, które jednocześnie deklarują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie zlikwidowały własnej firmy. Natomiast nie trzeba deklarować konkretnej daty rozpoczęcia takiej działalności.

[ramka][b]Jaki kurs można wybrać[/b]

Dostępne szkolenia to:

- windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MSP,

- jak rozwijać firmę – systemy zarządzania dla MSP,

- zarządzanie jakością w MSP,

- zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem,

- plan marketingowy w MSP, metoda marketing mix,

- negocjacje handlowe w MSP,

- praktyczne zarządzanie personelem w MSP,

- praktyczne zagadnienia public relations i marketingu w MSP,

- ochrona własności intelektualnej i przemysłowej,

- marketing internetowy i e-commerce w MSP,

- jak założyć własną firmę,

- BHP w sektorze MŚP,

- badanie rynku,

- zabezpieczenie transakcji handlowych,

- zarządzanie firmą w czasie kryzysu. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=m.koltuniak@rp.pl]m.koltuniak@rp.pl[/mail]