W myśl postanowień art. 23[sup]1[/sup] § 1 kodeksu pracy w razie przejścia zakładu na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. A zatem sytuacja pracownika przejmowanego na podstawie wspomnianego przepisu do innego zakładu pracy powinna być co najmniej taka sama jak w dotychczasowej firmie.

Oznacza to, że z mocy samego [b]prawa sytuacja pracownika przejmowanego nie może ulec zmianie na gorsze.[/b] W związku z tym, że z reguły regulacje regulaminowe (regulamin pracy, regulamin wynagradzania) zakładu przejmującego różnią się od regulacji firmy przejmowanej, zachodzi potrzeba ujednolicenia regulaminów obu przedsiębiorstw.

Trzeba pamiętać, że zmiany zarówno regulaminu pracy, jak i wynagradzania wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od dnia ich ogłoszenia pracownikom. Wskazuje na to art. 104[sup]3[/sup] i art. 77[sup]2[/sup] § 6 k.p. Oznacza to więc, że [b]w przejmowanej firmie co najmniej 14 dni przed jej przejęciem należałoby dokonać ogłoszenia zmian w wewnętrznych aktach prawnych.[/b] Jeżeli pracodawca zakładu przejmowanego tego nie uczyni, to mimo że w firmie przejmującej obowiązują inne regulaminy, dopóki nowy pracodawca nie dokona zmian w regulaminach zakładu przejętego na zasadach określonych w art. 104[sup]3[/sup] i art. 77[sup]2[/sup] § 6 k.p., czyli za 14-dniowym uprzedzeniem, pracowników przejętego zakładu pracy będą obowiązywały przepisy regulaminów dotychczasowego pracodawcy. A zatem przez co najmniej 14 dni w jednej firmie obowiązywałyby dwa różne regulaminy pracy i dwa różne regulaminy wynagradzania.

– Gdyby regulaminy zakładu pracy przejmującego regulowały odmiennie i mniej korzystnie postanowienia odnoszące się do warunków pracy i płacy uregulowanych w umowie o pracę pracowników zakładu przejmowanego, to do skutecznego wejścia w życie tych postanowień regulaminów niezbędne byłoby dokonanie wypowiedzenia zmieniającego z zachowaniem stosownego okresu wypowiedzenia warunków pracy i płacy (zgodnie z art. 42 k.p.) albo dokonanie zmian tych warunków pracy i płacy na podstawie porozumienia stron – podkreśla Andrzej Maj, radca prawny w kancelarii KPMG D. Dobkowski.

Wskazuje, że aby uniknąć dwoistości regulacji regulaminowych w jednym zakładzie (przejmującym), obaj pracodawcy: dotychczasowy i przejmujący (przyszły), powinni zadbać o to, aby dotychczasowy przed dniem przejścia zakładu pracy na przedsiębiorcę przejmującego (niezależnie od informacji, które powinien podać z 30-dniowym wyprzedzeniem określonych w art. 23[sup]1[/sup] § 3 k.p.) dostosował regulacje regulaminów pracy i wynagradzania do regulacji obowiązujących u pracodawcy przejmującego.