[b]Wyrejestrowałem działalność gospodarczą 9 marca 2009 r. Czy do kosztów uzyskania przychodów w księdze przychodów i rozchodów mogę zaliczyć fakturę za usługi księgowe z 20 marca dotyczącą rozliczenia z lutego, fakturę za telefon komórkowy z 18 marca za okres rozliczeniowy 18 lutego 2008 r. – 17 marca oraz prowizje z konta bankowego, które bank zwyczajowo nalicza zawsze na koniec miesiąca? Księgę prowadziłem metodą kasową, czyli koszty są rejestrowane na dzień ich poniesienia (wystawienia faktury lub rachunku).[/b]Wszystkie koszty dotyczące okresu, w którym prowadzona była działalność, poniesione w marcu 2009 r., powinny być wpisane do księgi jako koszty uzyskania przychodów mimo wyrejestrowania działalności.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Ustawodawca nie wymienia enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:
- musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
- nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 ustawy o PIT).
Zwrot „w celu” użyty w tym przepisie oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem i osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowy, poniesienie wydatku musi zatem mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
W wypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, można przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.
[b]Faktury wystawione i otrzymane już po wyrejestrowaniu działalności dotyczą usług, z których czytelnik korzystał w trakcie prowadzenia tej działalności, a zatem powinny być przez niego ujęte w kosztach uzyskania przychodów i wpisane do księgi.[/b]
Potwierdza to [b]pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 19 lutego 2008 r. (BI/415-0951/07)[/b], w którym czytamy: „prawidłowe jest stanowisko podatnika, iż zapłacone w roku 2007 – po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej – zaległe składki ZUS (bez odsetek i opłat pozostałych) są kosztem uzyskania przychodów, a wartość tę należy uwzględnić w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy 2007”.
[i]Małgorzata Niedźwiedzka, współpracowniczka Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska[/i]