[b]Mamy nowego prezesa. Jest osobą niepalącą. Dlatego oznajmił ostatnio, że chciałby wprowadzić zupełny zakaz palenia tytoniu na terenie firmy. Takie postanowienie chciałby zamieścić w regulaminie pracy. Argumentuje to tym, że ten akt wewnętrzny powinien m.in. ustalać obowiązki dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Czy jego pomysł jest zgodny z prawem?[/b]

[b]Nie.[/b] Każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, powinien mieć regulamin pracy. Akt ten, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien m.in. ustalać obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą. Tak wynika z art. 104[sup]1[/sup] § 1 pkt 8 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037]kodeksu pracy[/link].

Jednak w ramach realizowania tej powinności pracodawca nie może całkowicie zakazać palenia tytoniu w firmie. Dlaczego? Zasady ochrony przeciwpożarowej zawiera [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166894]ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst. jedn. DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.)[/link].

A sposoby i warunki ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów określa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=181684]rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (DzU nr 80 poz. 563)[/link].

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia w obiektach oraz na terenach przyległych do nich jest zabronione wykonywanie czynności, które mogą spowodować pożar, jego rozprzestrzenianie się, utrudnienie prowadzenia działania ratowniczego lub ewakuacji:

Reklama
Reklama

> używanie otwartego ognia, palenie tytoniu i stosowanie innych czynników mogących zainicjować zapłon występujących materiałów:

– w strefie zagrożenia wybuchem, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do tego celu, spełniających wymagania [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180476]rozporządzenia ministra gospodarki z 22 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem (DzU nr 263, poz. 2203)[/link],

– w miejscach występowania materiałów niebezpiecznych pożarowo,

– w miejscach występowania innych materiałów palnych, określonych przez właściciela lub zarządcę i oznakowanych zgodnie z Polskimi Normami dotyczącymi znaków bezpieczeństwa.

Jednak [b]żaden z tych aktów prawnych nie przewiduje bezwzględnego zakazu palenia. Dlatego też nie ma podstaw do wprowadzenia zakazu palenia w regulaminie pracy ze względu na konieczność zapewnienia pracownikom właściwego bezpieczeństwa przeciwpożarowego[/b].

Podobnie kwestie te interpretowały sądy administracyjne. Przykładowo [b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 kwietnia 2007 r. (I OSK 892/06)[/b] orzekł, że zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy zatrudniające co najmniej 20 osób muszą wyznaczyć pomieszczenie na palarnię. Jednocześnie należy stwierdzić, że przepisy nie przewidują możliwości zwolnienia pracodawcy z obowiązku zapewnienia pracownikom pomieszczeń higieniczno-sanitarnych (w tym palarni).

[i]Podstawa prawna: art. 104[sup]1[/sup] § 1 pkt 8 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037]kodeksu pracy (tekst. jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.[/link][/i])