Aukcje elektroniczne to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi negocjacji handlowych. Organizowanie internetowych aukcji przynosi bowiem wymierne korzyści wszystkim biorącym w nich udział: zarówno kupującym produkty lub usługi, jak i organizatorom aukcji.

[srodtytul]Wszystko przed komputerem[/srodtytul]

Aby uczestniczyć w aukcji, nie trzeba udawać się do siedziby sprzedającego. Można uczestniczyć w kilku postępowaniach organizowanych w krótkich odstępach czasu, i to niemal jednocześnie. Pozwala to zaoszczędzić czas, obniża koszty udziału. Dodatkowo upraszcza proces kalkulacji optymalnej ceny.

Aukcja elektroniczna jest więc skutecznym narzędziem do obniżania cen zakupów dla każdej firmy, bez względu na jej formę prawną i rodzaj prowadzonej działalności.

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Aukcje internetowe pozwalają przeprowadzać transakcje przez siedem dni w tygodniu i 24 godziny na dobę.[/ramka]

Zorganizowanie aukcji internetowej jest proste. Wystarczy skontaktować się z operatorem posiadającym elektroniczną platformę przetargową i razem z nim określić parametry aukcji. W Polsce takich operatorów jest coraz więcej, mamy zatem z czego wybierać. Najpopularniejsze jest Allegro. Jest to serwis aukcyjny on-line prowadzony przez QXL Poland sp. z o.o. W polskim Internecie działa już od kilku lat.

[srodtytul]Czytaj regulamin[/srodtytul]

Aukcje internetowe nie mają jednolitych regulacji prawnych. Pojęcie „aukcja internetowa” nie jest tożsame z pojęciem aukcji zdefiniowanym w kodeksie cywilnym. Nie oznacza to jednak, że te pierwsze są niedopuszczalne.

O tym, według jakich zasad i w jaki sposób będzie przebiegało postępowanie aukcyjne, decydują najczęściej domy aukcyjne. To one opracowują regulaminy i warunki uczestnictwa w aukcjach. Mogą np. postanowić, że aukcja będzie otwarta, a ceny wyznaczone przez użytkowników jawne, podawane do publicznej wiadomości na witrynie internetowej przy przedmiocie, którego dotyczą.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest jak najbardziej precyzyjne określenie przedmiotu zamówienia.

[srodtytul]Bez dodatkowej wiedzy i formalności[/srodtytul]

Do udziału w aukcji elektronicznej nie jest potrzebny ani specjalny sprzęt, ani oprogramowanie. Wystarczą zwykły sprzęt komputerowy, powszechnie spotykany w biurach, oraz przeglądarka internetowa.Zorganizowanie aukcji lub licytacji elektronicznej z pomocą operatora nie wymaga też żadnej wiedzy informatycznej. Wystarczą konsultacje z własnym informatykiem. Mogą one pomóc np. przy sprawdzaniu spełnienia podstawowych warunków technicznych.

[srodtytul]Najkorzystniejsza oferta[/srodtytul]

Uczestnicy aukcji (zazwyczaj obecni w tym samym czasie i miejscu) kolejno składają oferty, przy czym oferta taka przestaje wiązać, gdy inny uczestnik złożył ofertę korzystniejszą (tzw. postąpienie), chyba że w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej. Umowa zostaje zawarta z tym uczestnikiem, który złoży najkorzystniejszą ofertę. Aukcję poprzedza ogłoszenie obejmujące czas, miejsce, przedmiot oraz warunki aukcji albo sposób udostępnienia tych warunków. W Internecie takim ogłoszeniem mogą być informacje o przedmiocie wystawionym na aukcję znajdujące się na stronie internetowej oraz odpowiedni regulamin domu aukcyjnego. Brak w tym wypadku jednak wyraźnego wezwania zainteresowanych osób do rozpoczęcia licytacji.

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

W aukcji internetowej organizator nie oferuje w imieniu własnym lub cudzym żadnych towarów lub usług, ale jedynie udostępnia zainteresowanym swoje strony WWW w celu zawarcia umowy.[/ramka]

[srodtytul]Licytację czas zacząć[/srodtytul]

Aukcja internetowa rozpoczyna się z chwilą wystawienia konkretnego przedmiotu na stronie domu aukcyjnego i trwa do momentu upływu czasu oznaczonego w ogłoszeniu aukcyjnym (np. tygodnia, kilku dni). Stroną umowy zostaje ten, kto w tym okresie złożył najkorzystniejszą ofertę. Pewną niedogodnością jest tu brak uczestników licytacji w tym samym czasie i miejscu. Potencjalny nabywca, który złożył ofertę pierwszego dnia, musi czekać do końca aukcji (czasem nawet kilkanaście dni), by dowiedzieć się, czy stał się właścicielem licytowanego przedmiotu. O wygranej zostaje powiadomiony pocztą elektroniczną.

[srodtytul]Nie ma wadium[/srodtytul]

W tradycyjnym obrocie przystępujący do aukcji często wnoszą wadium. W aukcjach internetowych nie ma takiego obowiązku. Przykładowo regulamin Allegro mówi, że opłatę pobiera się tylko od wystawiającego przedmiot. Potencjalni zainteresowani aukcją nie ponoszą zatem żadnych opłat związanych z przystąpieniem do niej.

Pamiętajmy, że w aukcji internetowej serwis sam nie ogłasza aukcji i nie ponosi odpowiedzialności za zachowanie sprzedających ani za oferowane przez nich na sprzedaż towary i usługi.

[ramka][b]Handlujący ustalają koszty[/b]

Serwisy aukcyjne pozwalają handlującym na ustalenie kosztów przesyłki. Nie mogą być one jednak przesadnie duże. Jeśli sprzedający bezpodstawnie zażąda kwoty wyższej niż ogłaszana wraz z ofertą, można dochodzić jej zwrotu na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Tak samo, gdy zastrzegał, że koszty przesyłki naliczy według cennika poczty. Wtedy nie może wziąć więcej. Gorzej, gdy w opisie aukcji nie ma żadnych zastrzeżeń o kosztach przesyłki. Wtedy ich ustalenie zależy od uzgodnień między stronami już po zakończeniu aukcji. [/ramka]