[b]Tak. [/b]Wpis do rejestru REGON i nadanie związanego z tym numeru to tylko początek urzędowej drogi każdego, kto zaczyna swoją przygodę z działalnością gospodarczą. Jeśli firma będzie działać, będzie się też zmieniać. I z tym właśnie wiąże się konieczność kolejnych kontaktów z urzędem statystycznym. To przedsiębiorca musi bowiem dbać o to, ażeby dotyczące go dane w rejestrze były aktualne. Dokonuje tego, informując o tym, co konkretnie zmieniło się w działalności firmy. To dlatego każdy przedsiębiorca musi pamiętać o konieczności zgłaszania zmian:
- nazwy i adresu siedziby,
- nazwiska i imienia, miejsca zamieszkania i identyfikatora systemu ewidencji ludności, czyli PESEL (wszystko to dotyczy oczywiście jedynie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą),
- formy prawnej (np. wówczas, gdy dochodzi do przekształcenia spółki albo ich połączenia czy podziału) i formy własności,
- wykonywanej działalności, w tym rodzaju tej przeważającej (chodzi np. o zmianę branży czy rozwinięcia dotychczasowego biznesu o jakieś nowe działki),
- daty powstania, rozpoczęcia, zawieszenia, zakończenia działalności,
- nazwy organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwy rejestru (ewidencji) i nadany przez ten organ numer (np. ten otrzymany przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej).
Zmiany danych zgłaszamy na formularzu RG-1 (tym samym, na którym informowaliśmy o rozpoczęciu działalności gospodarczej), wniosek o wykreślenie zaś – na formularzu RG-2. Można je dostać w urzędzie statystycznym. Złożenie wniosku nic nie kosztuje. Szczególna sytuacja będzie miała miejsce wówczas, gdy wpis pewnych okoliczności u jednego podmiotu wiąże się z wykreśleniem innego z rejestru – albo odwrotnie. Tak będzie w przypadku podziału spółki czy ich połączenia. Wówczas składamy po prostu więcej formularzy.
[i]Podstawa prawna:
art. 42 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73442]ustawy o statystyce publicznej[/link][/i]