Kto może zostać zarządcą sukcesyjnym i jakie są jego obowiązki

Zarządcą sukcesyjnym może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, wobec której nie został prawomocnie orzeczony zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów prawa upadłościowego lub Kodeksu karnego.

Publikacja: 14.12.2018 05:40

Kto może zostać zarządcą sukcesyjnym i jakie są jego obowiązki

Foto: 123 RF

Zarządca sukcesyjny pełni funkcję podmiotu uprawnionego i odpowiedzialnego za prowadzenie przedsiębiorstwa od chwili śmierci przedsiębiorcy do momentu zakończenia postępowania spadkowego. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1629; weszła w życie 25 listopada 2018 r.) to odpowiedź na występujący w praktyce problem braku wystarczających instrumentów zapewniających płynne funkcjonowanie i sukcesję przedsiębiorstwa prowadzonego przez przedsiębiorcę indywidulnego (osobę fizyczną prowadzącą działalność na podstawie wpisu do CEIDG) w razie jego śmierci. Występująca dotychczas konieczność prowadzenia przez spadkobierców długotrwałych nierzadko procedur nabycia i działu spadku oraz brak rozwiązań umożliwiających zarządzanie przedsiębiorstwem w okresie przejściowym skutkowały bowiem podwyższonym ryzykiem po stronie samych spadkobierców, kontrahentów i pracowników oraz stwarzały zagrożenie dla pewności obrotu gospodarczego.

Pozostało 88% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?