Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2009 r.
Rocznie w Polsce dochodzi do około 100 tysięcy wypadków przy pracy. W pierwszych trzech kwartałach tego roku było ich już prawie 70 tys. Każdy taki wypadek musi być zgłoszony do Głównego Urzędu Statystycznego.
Obecnie pracodawca musi wypełnić kartę statystyczną wypadku i wysłać ją pocztą. Od pierwszego stycznia przyszłego roku pod adresem [link=http://www.stat.gov.pl]www.stat.gov.pl[/link] uruchomiony ma być internetowy portal GUS. Będzie można tam wysłać elektroniczną wersję karty wypadku Z-KW. Pracodawcy, którzy nie są przygotowani na prowadzenie elektronicznej sprawozdawczości, nadal będą mogli to zrobić tradycyjnie, za pośrednictwem poczty. [b]Statystyczne karty wypadku w formie pisemnej trzeba przesyłać pod adresem Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy, ul. Konarskiego 1/3, który prowadzi statystykę związaną z rynkiem pracy.[/b]
Oprócz zmian w zasadach przekazywania kart do GUS zmieni się też druk karty statystycznej. W korespondencji z GUS trzeba będzie używać nowych wzorów dokumentów. W części drugiej uzupełniającej karty pracodawca będzie musiał wpisać dokładną datę, kiedy doszło do zgłaszanego zdarzenia.
Ponadto resort pracy proponuje zmiany niektórych kodów statystycznych opisujących zdarzenie wypadkowe. Inne statystyczne obowiązki pozostaną bez zmian, np. przekazanie karty musi nastąpić do 15. dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym sporządzono kartę.