Nie znaczy to jednak, że przedsiębiorcom odpadnie jeden organ kontrolny. Inspekcje handlowe na szczeblu województw (podległe wojewodom) pozostaną, będą jednak podlegały prezesowi UOKiK.

Nowelizacja przepisów zakłada zmiany w zakresie systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu uregulowane w ustawie o systemie oceny zgodności (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2087 ze zm.). Chodzi o wyroby, które nie spełniają wymagań określonych w dyrektywach nowego podejścia. Teraz zajmie się nimi UOKiK. Ma to ujednolicić zasady funkcjonowania nadzoru rynku dla produktów przeznaczonych dla konsumentów. Zdarza się bowiem, że część regulacji dotyczących konkretnych produktów podlegała nadzorowi głównego inspektora, a część prezesa UOKiK. Przykładem takich problemów może być kwestia bezpieczeństwa zabawek – jest ona uregulowana w dyrektywie nowego podejścia, ale niektóre kwestie regulują przepisy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Ponadto skupienie w jednym miejscu spraw związanych z planowaniem kontroli i prowadzeniem postępowań w sprawie niezgodnych z przepisami wyrobów pozwoli na całościowe ujęcie kwestii zagrożeń i ryzyka stwarzanego przez produkty konsumenckie sprzedawane w Polsce.

Dzięki temu będzie można łatwiej i szybciej wyeliminować z rynku produkty niebezpieczne i krócej będą trwały postępowania prowadzone przez prezesa UOKiK. Zmiany mają też umożliwić sprawniejsze i skuteczniejsze wykorzystywanie informacji przekazywanych w ramach systemu RAPEX (system wymiany informacji o produktach niebezpiecznych pomiędzy Komisją Europejską i państwami członkowskimi).

Po wejściu w życie nowych przepisów zmienią się także nieznacznie zasady planowania kontroli jakości paliw.

Przyjęta 7 sierpnia przez Senat bez poprawek ustawa o zniesieniu urzędu Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej zakłada także likwidację Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Nowe przepisy czekają na podpis prezydenta. Mają wejść w życie 31 grudnia 2008 r.